Montako ämmää mahtuu sinun sydämeesi?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 04.01.2009 - 18:22

Kyl niit soppii

Kysyjän kommentti

Rento asenne miellytti minua. Kiitos!

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 02.01.2009 - 19:04

yks, ämmä. Jos olisin mies voisi sinne mahtua toinenkin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.01.2009 - 19:13

Kieloppi- ja kirkonmiesten mielestä yksi on tarpeeksi.
Kun noi likatkin on jo 'ämmiä' niin kaikki mukaan laskien mulla siellä on kaikessa sovussa puolisen tusinaa (ja tarpeen tullen tehdään lisää tilaa vaikka pallolaajennuksella ...)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.01.2009 - 19:21

Sanotaan että yhden miehen sydäMeen eimahdu kahta ämmää. Tosin tuttavia kyllä.

Lähteet:
Joskus suomenkieliopin opettaja väitti näin

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.01.2009 - 19:31

Jo kauan sitten antoi vanha äidinkielen opettaja neuvon : sydämeen mahtuu vain yksi ämmä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.01.2009 - 19:49

Yhteen sytämeen mahtuu vain 1 ämmä.. Eli toivottavasti ukkoin ajatteleepi näin, hih.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.01.2009 - 20:07

yksi :'D

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.01.2009 - 20:37

Minulla on 6. Ja pysyvät loppuelämäni.
Vaimo,ystävätär,kaksi ihanaa tytärtä ja yksi maailman ihanin tyttärentytät 10kk. ja tietysti äiti.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 02.01.2009 - 21:37

Jos oikeinkirjoituksesta puhutaan niin yksi ämmä, mutta muuten useampikin. (tosin pikkulikoista ei oikein voi sanoa ämmä)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.01.2009 - 21:49

Ennen vanhaan päti suomen kielen ohje, että sydämeen mahtuu vain yksi ämmä. Sittemmin kielitoimisto on tarkistanut asiaa ja nykyisin on sallittua kirjoittaa kahdella ämmällä; sydämmeen siis voi kieliopin mukaan kuulua kaksikin. Itse olen niin vanhanaikainen, että kirjoitan sen sitkeästi yhdellä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.01.2009 - 22:50

Luonnossa yksi, kirjoitettuna kaksi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.01.2009 - 23:21

Yhyy. Olen sydämetön... Mutta ei sinne kyllä ämmiä mahtuisi lain muutenkaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.01.2009 - 09:47

kirjoitettu teksti on aina vähän eri kuin puhuttu teksti, jokainen sano mitä tahansa,kun lausutaan,sydämeen,niin ainakin itäsuomalaiset sanoo sydämmeen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.01.2009 - 14:27

Ämmiä ei mun sydämeen mahu yhtään, miespuolisii/naispuolisii kamuja, lapsia, kisuja ja sit muitkii eläimii, luontoo ja paljon napsulaisii...

Lähteet:
Oon kyl aina pitäny, et itelläin on laaja/avara sydän (mut ne ämmät, hmmm)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.01.2009 - 23:43

minun sydän ei katso onko siinä ämmä vaiko kaks. jos kirjotan ni kirjoitan yhdellä ämmällä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.01.2009 - 03:02

soppii ku oppii.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.01.2009 - 10:38

ei hoppuu ku tottuu.