Pian on aika kylvää paprikat. Hyviä vinkkejä kotikasvatukseen?

Tammikuun alussa on aika kylvää paprikansiemenet. Itse otan kaupan paprikoista siemenet ja kylvän aikaisin, että saisi satoakin. Miten sinä saat hyvän sadon? Onko vinkkejä?

Lisätty: 29.12.2008 - 23:53

Kiitos kun muistutit valosta. Täytyykin järjestää asia. En aikonut lannoittaa ennen kuin kukinnan jälkeen. Mutta tämä on vain semmoista mutu-tuntumaa asiasta. Oikeaa tietoa minulla ei ole. Kokeilen vain onnistuuko. :)

Avainsanat: kylvö siemenet paprika sato

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 30.12.2008 - 08:12

kun kylvät paprikat ,siis siemenet,multa on oltava lannoittamatonta.Huone pitäisi olla viileä 10-15 astetta ja keinovaloa hirveästi,nimen omaan kasvivaloa.Sitten kun ne ovat tulleet taimelle,harvennet ne pieniin purkkeihin pohjassa reikä,purkit alustalle ,että vesi kestää.Uuteen multaan sirretäessä multa saa olla lannotettua,sitten vaan odotellaan ja pidetään kasvusto kosteana.Keväällä kun yö pakkaset loppuu taimet siirretään kasvihuoneeseen.Paprikoille pitää olla kasvihuone,ulkosallakin ne kyllä kasvaa ,mutta satoa ei juurikaan tule.Kasvihuoneessa kyllä kerkeävät kasvaa ,mutta syksy tulee liian aikasin.Joten pitäisi olla lämmitetty kasvihuone,että voisi istuttaa paprikat huuhtikuun lopulla.Sitten naapuri sanoo kannattaako tuo,johon sanot,kannattaako viinan kanssa lärääminen,niin naapuri ei kysele sen jälkeen.Hyviä Paprikoita.

Kysyjän kommentti

Hyvät ohjeet kylvöön ja kasvukaudelle. Näillä ohjeilla ei voi epäonnistua! :)

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 29.12.2008 - 23:41

onko sinulla hyvä valaistus kaikille siemenillesi, kasveille yleensäkin valo on tärkeä. liian aikaisin tapahtuva lannoitus saattaa myös vaurioittaa kasvejasi. onnea

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.12.2008 - 00:11

Minä rupean vasta lukemaan siemenluetteloita. En ole koskaan kasvattanut paprikoita. Kuvittelen, että niitä pitäisi latvoa jossain kasvun vaiheessa. Saisit niistä tanakoita..

Kokeilemalla ja taas kokeilemalla saa tulosta. Ja onnistumisen riemua.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.12.2008 - 07:25

No mulla on yks kokemus ja sen perusteella sanoisin että muista harventaa. Lykkäsin talven aikana kertyneet siemenet ikkunalaudalle kukkapurkkiin ja parin viikon päästä purkki oli tupaten täynnä taimia, sitä kun ihastelin enkä raskinut koskea, niin tukehtuivat omaan runsauteensa ...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.12.2008 - 14:21

Paprikoita kannattaa koittaa kasvattaa vaikkei aina nnistuisikaan lopputuloksessa. Ovat niin hyviä.