Onko kenellä kokemusta napatyrästä?

Avainsanat: tyrä

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 21.12.2008 - 01:54

Tunnen useita mieshenkilöitä , joilla on nivustyrä. Siinä samoin kuin napatyrässä vatsaontelon sisältöä eli suolta tunkeutuu pallukkana vatsan ulkopuolelle. Siinä ei auta muu kuin laskeutua selälleen ja työntää suolta takaisin vatsanpeitteen alle.

Ensiavuksi terveyskeskuksen välinevarastosta saa lainaksi vatsaa tukevan liivin, mutta hankalissa tapauksissa leikkaus on paikallaan. Sairaalassa ei tarvitse olla kuin päivän.

Nivustyrä on tullut tuntemilleni miehille jotain raskasta nostettaessa. Joillekin se on taas rakenteellinen heikkous vatsanpeitteissä. Mutta kaikille se on aiheuttanut kipuja.

Lähteet:
Sivusta seurannut läheisten vaivoja

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 20.12.2008 - 21:25

Henkilökohtaisesti ei ole kokemusta, mutta nähnyt olen useitakin napatyriä, ehkä kuitenkin lähinnä kosmeettinen haitta mielestäni, mutta voi siitä olla todellista haittaakin.

Napatyrässä vatsaontelon sisältöä työntyy napa-aukosta vatsanpeitteiden läpi. Tällöin navan ympäristöön ilmaantuu ponnistaessa "patti". Pikkulapsilla se korjaantuu yleensä itsestään, eikä leikkaushoito ole tarpeen. Aikuisilla tyräportin sulkeminen leikkauksessa on aiheellista,jos tyrästä on vaivaa, eli kipua tai kureutumisoireita.

Lähteet:
www.poliklinikka.fi

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.12.2008 - 10:51

Ei ole kuin näkö kokemuksia,siis olen nähnyt ainakin pari miestä joilla oli napatyrä ja tosi iso,eiväkä uskaltaneet mennä leikkaukseen,vaikka lääkäri oli ehottanut.lennu mainitsi nivustyrän vatsanpeitteiden rakenteellinen heikkous on väärä tieto,se johtuu selkärangan virhe asennosta,tästä on ihan omat kokemukset,