Mikä tekee suomesta valtion?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 15.12.2008 - 15:56

Valtio on yhteisö, jolla on tietyllä alueella muista yhteisöistä riippumaton valta erityisesti yhteiskuntajärjestyksen ylläpitämiseksi.

Max Weberin määritelmän mukaan valtio on "oikeusjärjestyksenä ja hallitsemiskoneistona toimiva pakkoyhteisö, joka onnistuneesti vaatii itselleen fyysisen väkivallan käytön legitiimiä monopolia määrätyllä maantieteellisellä alueella"

en kyllä tajunnu itsekkään mitä kirjotin

Lähteet:
wikipedia

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 15.12.2008 - 16:16

Suomesta tekee valtion mielestäni Suomen rajat? Valtion itsenäisyys määritellään sitten aivan erilailla.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.12.2008 - 18:27

fi.wikipedia.org/wiki/Valtio

tästä se löytyy

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.12.2008 - 18:29

Minusta Suomesta tekee valtion demokraattisilla vaaleilla valittu eduskunta. Olemme järjestäytynyt yhteiskunta. Meillä on oma kieli ja oli oma rahakin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.12.2008 - 19:02

Suomen hallinto
Wikipedia
Ohjattu sivulta Suomen valtio
Loikkaa: valikkoon, hakuun
Tämä artikkeli on osa sarjaa:
Suomen politiikka ja hallinto
Hallinto

* Perustuslaki
* Itsenäisyysjulistus

Toimeenpanovalta

* Presidentti, Tarja Halonen
* Pääministeri, Matti Vanhanen
* Valtioneuvosto, Ministeriöt

Lainsäädäntövalta

* 35. Eduskunta
o Puhemies, Sauli Niinistö
o Kansanedustajat

Vaalit

Eduskuntavaalit
1991 | 1995 | 1999 | 2003 | 2007

Presidentinvaalit

Europarlamenttivaalit

Kunnallisvaalit

Eduskunnalle neuvoa-antavat kansanäänestykset
Suomen EU-jäsenyys
Kieltolain lakkauttaminen
Oikeus

* Yleinen oikeus
o Korkein oikeus
o Hovioikeus
o Käräjäoikeus
* Hallinto-oikeus
o Korkein hallinto-oikeus
o Alueellinen hallinto-oikeus
* Valtakunnansyyttäjä,
Matti Kuusimäki

Alueellinen hallinto

* Läänit
* Maakunnat
* Seutukunnat
* Kunnat

* Puolueet
* Poliitikot
* Oikeuskansleri
* Suurlähettiläät

* Ihmisoikeudet
* EU-politiikka

näytä • keskustele • muokkaa

Suomen hallinto perustuu Suomen valtiomuotoon tasavaltaan.

Hallinnon hoitajat jakautuvat työsuhteessa oleviin nimitettyihin viranhaltijoihin sekä vaaleilla valittuihin ja valtuutettuihin edustajiin.

Suomen valtio syntyi 6. joulukuuta 1917 annetulla itsenäisyysjulistuksella, joka sai muiden maiden tunnustuksen vuoden 1919 kevääseen mennessä.
Sisällysluettelo
[piilota]

* 1 Hallinnon tasot
o 1.1 Ylin hallinto
o 1.2 Valtion aluehallinto
o 1.3 Paikallishallinto
o 1.4 Paikallinen aluehallinto
* 2 Katso myös
* 3 Aiheesta muualla

[muokkaa] Hallinnon tasot

[muokkaa] Ylin hallinto

Valtion päämies on presidentti, joka valitaan kuudeksi vuodeksi kerrallaan suoralla kansanvaalilla. Presidentti vahvistaa lait, nimittää korkeimmat virkamiehet ja johtaa ulkopolitiikkaa yhteistyössä valtioneuvoston kanssa.

Pääministerin johtama hallitus käyttää toimeenpanovaltaa eli huolehtii hallinnon toteuttamisesta. Hallitukseen kuuluu myös noin tusina muita ministereitä. Valtion budjetin laatiminen ja lakiehdotusten valmistelu tapahtuu myös osittain ministerien alaisissa ministeriöissä.

Hallitus on vastuuvelvollinen Eduskunnalle. Perustuslain mukaisesti korkeinta valtaa Suomessa käyttävä kansan eduskuntavaaleissa valitsema eduskunta säätää lait ja hyväksyy valtion budjetin.

[muokkaa] Valtion aluehallinto

Pääartikkeli: Suomen läänit

Suomen pääpiirteittäinen kartta.
Suomen yksityiskohtaisempi kartta.

Valtion aluehallintoa varten Suomi on jaettu lääneihin, joita on tällä hetkellä viisi, sekä Ahvenanmaan itsehallinnolliseen maakuntaan.

* Etelä-Suomen lääni
* Itä-Suomen lääni
* Lapin lääni
* Länsi-Suomen lääni
* Oulun lääni
* Ahvenanmaan maakunta

Lääninhallinnossa ei ole vaaleilla valittuja edustajia; presidentti nimittää lääninhallituksen johtajan, maaherran. Nykyinen läänijako on ollut voimassa vuodesta 1997, jolloin tehtiin lääniuudistus. Ennen uudistusta läänejä oli yksitoista tai kaksitoista riippuen siitä, laskettiinko Ahvenanmaa lääniksi vai erilliseksi maakunnaksi.

Valtion paikallishallintoa varten läänit on jaettu edelleen 90 kihlakuntaan.

[muokkaa] Paikallishallinto

Pääartikkeli: Suomen kunnat

Itsehallinnollinen perusyksikkö on kunta, joita on noin 450. Kunnat perustettiin 1860-luvulla annetun kuntalain mukaisesti. Perustana olivat vanhat kirkkopitäjät. Pitkään kuntien olemassoloa säätelikin kirkollinen aluejako ja usein entiset kappeliseurakunnat itsenäistyivät omiksi melko pieniksi kunnikseen. Nykyisin tavoitteena on aiempaa suurempien kuntayksiköiden tekeminen.

Kuntien hallinnon ja talouden ylin päättävä elin on kunnanvaltuusto, joka valitaan joka neljäs vuosi järjestettävillä yleisillä, yhtäläisillä ja salaisilla kunnallisvaaleilla. Kunnanvaltuuston keskeisin tehtävä on päättää kunnan tuloista ja menoista. Valtuuston päätösten toimeenpanevana elimenä kunnassa toimii kunnanhallitus, jonka jäsenet valitaan suhteellisesti valtuustopaikkojen jakautumisen mukaan. Hallitus myös valmistelee asiat valtuustolle. Kaupunginjohtajat ja muut korkeimmat virkamiehet toimivat kunnanhallituksen esittelijöinä. Erilaiset lautakunnat avustavat hallitusta toimissaan. Lautakuntien kookoonpano noudattelee kunnanhallituksen esimerkkiä. Kunnanhallitus voi alistaa kaikki lautakunnissa tehtävät päätökset omaan päätökseensä.

[muokkaa] Paikallinen aluehallinto

Pääartikkeli: Suomen maakunnat

Kunnallinen itsehallinto toteutuu alueellisella tasolla maakuntien toimesta. Läänijaon uudistuksen yhteydessä 1997 perustettiin maahan 20 maakuntaa, jotka osittain perustuvat historiallisiin maakuntiin. Nykyiset maakunnat ovat erillään valtionhallinnosta, ja niitä ohjataan ja johdetaan kunnallisen itsehallinnon antamin opastein.

Heti perustamisensa jälkeen maakunnilla ei ollut kovin selkeää roolia, ja niiden tehtävät muodostuivat lähinnä aluesuunnittelusta ja seutukaavoituksesta. Euroopan unioni korostaa toimissaan paljon alue- ja maakuntatasoa, mikä on antanut näille itsehallinnollisille yksiköille runsaasti uusia tehtäviä.

Lähteet:
fi.wikipedia.org/wiki/Suomen_valtio

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 15.12.2008 - 23:31

Suomi on ulkopuolisista auktoriteeteista riippumaton (Venäjä voi tosin vaikuttaa yleiseen mielipiteeseen), itsenäiseksi tunnustettu rajojen sisällä oleva alue, jolla on organisoitu hallinto (Eduskunta, Valtioneuvosto, presidentti), lait ja oikeuslaitokset, joiden alle meidät on tavallaan "alistettu". Lisäksi meillä on poliisi ja puolustusvoimat turvaamassa turvallisuuttamme.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.12.2008 - 03:17

Se että me perskule venäjä sodassa voitettii hitto vie!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.12.2008 - 08:14

Valtiolla on määritellyt , selkeät rajat, se on ensimmäinen ehto. Demokratia toimii maassa eli jokaisella kansalaisella on mahdollisuus vaikuttaa asioihin äänestämällä.