mitä tarkoittaa vaaliliitto

Avainsanat: vaaliliitto

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 15.12.2008 - 13:09

Vaaliliitto on kahden tai useamman puolueen liitto, jonka tarkoituksena on parantaa vaaliliitossa olevien puolueiden asemaa siihen verrattuna, että ne toimisivat erillään. Erityisesti vaaliliittoja muodostavat pienet puolueet, jotka muuten arvelisivat jäävänsä äänikynnyksen alle.

wiki

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 15.12.2008 - 13:08

se on vähän kuin avioliitto,toinen antaa ja toinen ottaa,puolueet rupeaa kimppaan,vaalien alla,siinä on jonkunlaiset säännöt, kumpi saa enemmän,ääniä se vie kokopotin. oma hatusta temmattu tieto.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 15.12.2008 - 15:15

Kahden tai useamman puolueen liitto, jonka avulla joku pienempikin puolue saattaa saada ehdokkaansa läpi - tai sitten ei. joko hyvä tai huono liitto.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.12.2008 - 16:02

Vaaliliitto on kahden tai useamman puolueen liitto, jonka tarkoituksena on parantaa vaaliliitossa olevien puolueiden asemaa siihen verrattuna, että ne toimisivat erillään. Erityisesti vaaliliittoja muodostavat pienet puolueet, jotka muuten arvelisivat jäävänsä äänikynnyksen alle.

Vaaliliitot voivat olla ideologisia tai teknisiä. Ideologisessa vaaliliitossa toisiaan lähellä olevat puolueet tukevat toisiaan. Tekniseen vaaliliittoon voivat yhtyä puolueet, jotka eivät ole toisiaan lähellä poliittisesti, mutta arvelevat itse voivansa hyötyä vaaliliitosta. Puhtaasti teknisiä vaaliliittoja arvostellaan siitä, että yhdelle puolueelle annettu ääni saattaa auttaa vastakkaista mielipidettä olevan henkilön valintaa.

Suomen vaaleissa vaaliliitossa olevat puolueet muodostavat yhden listan samoin kuin yhden puolueen ehdokkaat, joten valituiksi tulevat vaaliliiton eniten ääniä saaneet ehdokkaat. Puolueen asettama ehdokaslista on sekin siis eräänlainen vaaliliitto.

Lähteet:
wikipedia

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.12.2008 - 19:05

Vaaliliitto on kahden tai useamman puolueen liitto, jonka tarkoituksena on parantaa vaaliliitossa olevien puolueiden asemaa siihen verrattuna, että ne toimisivat erillään. Erityisesti vaaliliittoja muodostavat pienet puolueet, jotka muuten arvelisivat jäävänsä äänikynnyksen alle.

Vaaliliitot voivat olla ideologisia tai teknisiä. Ideologisessa vaaliliitossa toisiaan lähellä olevat puolueet tukevat toisiaan. Tekniseen vaaliliittoon voivat yhtyä puolueet, jotka eivät ole toisiaan lähellä poliittisesti, mutta arvelevat itse voivansa hyötyä vaaliliitosta. Puhtaasti teknisiä vaaliliittoja arvostellaan siitä, että yhdelle puolueelle annettu ääni saattaa auttaa vastakkaista mielipidettä olevan henkilön valintaa.

Suomen vaaleissa vaaliliitossa olevat puolueet muodostavat yhden listan samoin kuin yhden puolueen ehdokkaat, joten valituiksi tulevat vaaliliiton eniten ääniä saaneet ehdokkaat. Puolueen asettama ehdokaslista on sekin siis eräänlainen vaaliliitto.

Vaikka vaaliliiton toinen puolue saisi enemmistön äänistä, se voi jäädä ilman paikkaa ja vähemmistön äänistä saanut puolue voi saada useampia paikkoja. Tämä on mahdollista etenkin pienissä vaalipiireissä, missä valtuutettujen määrä on pieni. Tällöin vain eniten ääniä saanut vaaliliiton edustaja valitaan valtuustoon, vaikka toinen vaaliliiton puolueista olisi saanut enemmän ääniä. Tämän takia suurten puolueiden vaaliliitot ovat harvinaisia, ja vaaliliittoja muodostavatkin yleensä vain puolueet, jotka ilman vaaliliittoa jäisivät todennäköisesti ilman paikkaa.lähde?

Vaalirengas on vaaliliiton kaltainen järjestelmä, jossa vaaliliitossa olevien puolueiden paikat jakaantuvat siinä suhteessa, kuin ne saavat ääniä. Vaalirenkaiden hyväksymistä suomalaisissa vaaleissa on ehdotettu yhdeksi ratkaisuksi Suomen vaalijärjestelmän suhteellisuudessa esiintyviin ongelmiin.

Pienet ryhmittymät saattavat tehdä teknisiä vaaliliittoja myös valtuustoissa saadakseen edustajia kaupunginhallitukseen ja lautakuntiin.

[muokkaa] Esimerkki
Sinertävien ja Punertavien vaaliliitto Ehdokas Puolue Äänimäärä Valitut
Sininen Sinertävät 15 *
Mariini Sinertävät 14 *
Vaaleanpunainen Punertavat 13 *
Punainen Punertavat 12
Kirsikka Punertavat 11
Punamulta Punertavat 10

Jos jaossa on kolme paikkaa, saavat Sinertävät kaksi paikkaa (Sininen, Mariini) ja Punertavat yhden paikan (Vaaleanpunainen), vaikka Punertavat saivat kokonaisuutena ennemmän ääniä.

Lähteet:
fi.wikipedia.org/wiki/Vaaliliitto