Kertokaapa miksi solmion raidat ovat pääsääntöisesti oikealta ylhäältä vasemmalle alas.Katsojan silmin?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 11.12.2008 - 17:34

Solmioiden raidat voivat olla toisinkin päin ja Amerikassa ovatkin. Brittien joukko-osastojen, klubi-, college-, yms. solmiossa raidat kulkevat yleensä ylhäältä vasemmalta alas oikealle, amerikkalaisten solmioiden raidat ylhäältä oikealta alas vasemmalle.
Sarah Gibbingsin solmioita käsittelevässä kirjassa parin lontoolaisen räätäliliikkeen edustajat esittävät kolme mahdollista selitystä tähän eroon. Raitasolmiot saapuivat Amerikkaan ensimmäisen maailmansodan päätyttyä Euroopassa sotineiden amerikkalaisten mukana. Yhden tarinan mukaan amerikkalainen herrasmies haluaa lisää raidallisia solmioita ja tilaa niitä puhelimitse amerikkalaiselta räätäliltään. Peilin edessä seisten hän kuvailee tarkkaan mallin ja saa siten alkuperäisen solmion peilikuvia.
Proosallisemman selityksen mukaan eurooppalaiset solmionvalmistajat leikkaavat kankaan kuviopuoli ylöspäin ja amerikkalaiset leikkaisivat sen nurjalta puolelta.
Kirjan selityksistä yksinkertaisimmalta kuulostaa kolmas: vaikka useimpien brittirykmenttien solmioissa raitojen suunta on ylhäältä vasemmalta alas oikealle, muutamissa suunta on päinvastainen. Ehkä ensimmäinen solmio, jota käytettiin amerikkalaisen solmionvalmistajan mallina, oli yksi näistä harvinaisemmista malleista.
Amerikkalaisella nettipalstalla puolestaan kerrotaan, että amerikkalaiset valmistajat muuttivat raitojen suuntaa, koska ei haluttu loukata englantilaisia matkimalla suoraan heidän traditionaalista malliaan. Mitään selitystä sille, miksi alkuperäisessä englantilaisessa mallissa raitojen suunta on vasemmalta oikealle, ei kirjasta löytynyt.

Lähde:
Gibbings, Sarah: The tie : trends and traditions. London 1990.

Kysyjän kommentti

Tämäntyyppistä tyhjentävää vastausta hainkin.kiitos!

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 11.12.2008 - 17:47

enpä oikeastaan itse ole lyhyen elämäni aikana ehtinyt tulla ajatelleeksi koko asiaa mutta tuskimpa tähän pätee se selitys että raidat leventävät tai hoikentavat! (:

Lähteet:
omat aivot

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.12.2008 - 18:37

se on esteettisempää katsojan silmään

Lähteet:
mutu

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.12.2008 - 19:49

Minusta miesten solmio on kaikenkaikkiaan hassu juttu. Perinnetieto kertoo, että se on ollut alunperin huivi sotilaan kaulassa, johon on taistelun tiimellyksessä pyyhitty nenää.

Nyt se on asuste ja tehdään hyvästä materiaalista. Kyllä kai muotisuunnittelijat yrittävät tehdä solmioistaan mahdollisimman esteettisiä. Naisihmisenä en ymmärrä solmion viestiä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.12.2008 - 21:41

Palisanterillahan on homma hallussa, tieto tallessa ja selitykset kohallaan. Kävin muuten omalla kaapillani, löyti molemmin päin, mistä sitten lienenkään aikoinaan hankkinut.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.12.2008 - 23:45

En tiedä onko sillä mitään väliä miten päin ne raidat menevät kunhan värit ovat sopivat. Jostain syystä myynnissä on myös solmioita, joiden näkeminen saa aikaan päänsärkyä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.12.2008 - 10:51

Jos asia askarruttaa, ei löydä siihen vastausta ja solmion käyttö siten estyy, paras ostaa solmio jossa ei ole raitoja.

Lähteet:
omat mietteet

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.12.2008 - 11:47

Kun raidat menevät itsestäpäin katsottuna vasemmalta oikealle ja vyönsolki menee oikealta vasemmalle, syntyy tasapaino. Keho ei tällöin pääse kellahtamaan sivulle edes kaukaa katsottaessa.