miksi niin moni saksalainen kannatti hitleriä?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 13.12.2008 - 13:32

Tein juuri koulussa esseen kyseisestä aiheesta! Tässä pääkohtia Hitlerin suosiolle:

- oli karismaattinen
- kaivattiin voimakasluonteista johtajaa, koska pelättiin uusia sotia
- Saksan senhetkinen puoluejärjestelmä oli tehoton joten natsit saivat helposti kansalaisten äänet
- Hitler antoi monille saksalaisille syitä äänestää itseään, esim.
eläkeläisten eläkettä nostettiin
upseerit olivat tyytyväisiä armeijan koon kasvattamiseen
armeija teki valtavia tilauksia tehtailta joten tehtaan omistajat olivat tyytyväisiä
nuoret kannattivat Hitleriä koska tämä poisti lapsityövoiman
työttömyys saatiin poistettua melkein kokonaan joten nämä silloiset työttömätkin tykkäsivät Hitleristä

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 11.12.2008 - 09:13

murjottu kansallinen itsetunto (ensimmäisen maailmansodan lopputulos), henkilökohtainen taloudellinen ahdinko (työttömyys/lama), on otollista maaperää populistisille liikkeille

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.12.2008 - 13:47

Niin ja edellisten lisäksi ajattelen, että Hitlerillä on täytynyt olla henkilökohtaista karismaakin. Kun me tiedämme nyt lopputuloksen ja katselemme hänen maanista puhetyyliään, luulemme, ettei se purisi meihin. Mutta ihminen on yllättävän heikko ja erehtyväinen. Suljemme silmämme epäkohdille ja toivomme, että minä ja vain minä selviytyisin mahdollisimman vähällä.

Onhan tuota sokeutta meidänkin hyvinvointivaltiossamme. Esimerkkinä suhteemme pakolaisiin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.12.2008 - 14:19

Hitler oli henkilö jolla oli karismaa eli vaikutusta joukkoihin. Mutta olisko myös niin että "suuruudenhulluus", ylivaltaisuus kuuluu tuon kansan ominaisuuksiin?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.12.2008 - 17:47

Todennäköisesti sai kansan tuen taakseen tietyllä"diplomatialla" uskotellen saksalaisen rodun olevan paras maailmassa ja olihan hänen sotilasarvonsakin jopa korpraali.Korjakaa jos on väärin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.12.2008 - 18:21

aivopesu

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.12.2008 - 23:52

En usko kovin monenkaan ihmisen kannattaneen puolueen ulkopuolelta, mutta pelko sai ihmiset vaikenemaan ja sitähän käytettiin hyväksi.
Olen myös joskus lukenut artikkelin henkilöstä, joka oli kuuntelemassa Hitlerin pitämää puhetta. Yllättäen hän huomasi huutavansa yhdessä toisten kanssa käsi ojennettuna tervehdykseen. Joukkosuggestion voimaa.