Missä raja kulkee sanalle kartano , toisille pihamaa, toisille iso tilus.

Lisätty: 09.12.2008 - 17:36

Anoppi pohjois-karjalasta, appi vampulasta. 60 vuotta ne on leikillään kinanneet , nain minä kartanon tyttären.

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 09.12.2008 - 17:44

eikös kartano ole länsipuolella ihan ökytalo ja itäpuolella just se pihapiiri ? meil täs välis asutaan ihan tavallisissa kivimuureissa

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 09.12.2008 - 20:36

Minun mielestä kartanot olivat suurempia yksikköja isoine taloineen ja maineen, henkilökuntineen, piikoineen, renkineen. Tiedä nyt onko enää moista ökyluokkaa olemassa. Pohjois-Karjalassa en ole ikinä kuullut että olisi kartanoita, isoja maatiloja kyllä on. (Kytäjän kartano on Hyvinkään lähettyvillä, taitaa olla nykyisin lehtikesarin omistuksessa.

Lähteet:
Oma tieto

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.12.2008 - 21:08

Jos mennään kartanoon, mennään sisälle suureen taloon ja jos mennään kartanolle, mennään pihamaalle.

Lähteet:
Suku

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.12.2008 - 21:37

Selitys löytynee, ainakin osittain, eri murteista.
Sama sana tarkoittaa eri asioita kuten myös esim. sana itikka. Merkitsee Varsinais-Suomessa yleensä hyttystä mutta Pohjanmaan lakeuksilla lehmää.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.12.2008 - 21:47

Raja on kuin veteen piirretty viiva.Edellä hyviä vastauksia eli ei yksiselitteinen asia.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.12.2008 - 13:51

Kartano on iso maaatila, ja siis todella iso. mikä tahansa maatila/talo ei ole kartano. Kartanoissa ovat asustelleet aateliset.
Pohjanmaalla on kartanoksi sanottu ennen muinoin pihapiiriä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.12.2008 - 21:35

piha on meillä kartano vieläkin