mikä on oikea sana tuimalle, anoppi sanoo suolaton,minä liian väkevä.

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 09.12.2008 - 19:43

Saman tapainen sana on "huilata". Lapissa huilaaminen tarkoittaa armotonta menoa patikoinnissa. Minulle huilaaminen on lepäämistä.

Minulle tuima on kovin suolainen ja itäpuolen asukkaille se on suolaton.

Nämä taitavat olla murrealueitten juttuja. Missä nyt itsekukin sattuu asumaan.

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 09.12.2008 - 17:08

suolaton meillä

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.12.2008 - 17:19

itäpuolen immeisillä tuima on suolatotonta, läns puolell se voi olla vaik tuimaa Turun sinappii, meil täs välis sellast tuhtii meininkii

turha kinailla, se itekullekki mitä nyt sattu olemaa .....

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.12.2008 - 21:05

Riippuen tilanteesta tuima voi tarkoittaa suolatonta, väkevää tai äkäpussia. :)

Lähteet:
Suku

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.12.2008 - 21:05

Tuima on meillä suolaton kun puhutaan ruuasta, mutta tuima tuuli on taas tosi kova ja kylmä.Tuo huilaaminen on myös hyvä esimerkki murteista.Täällä huilataan ja levätään ja juodaan vaikka kahvia kun taas lapissa otetaan riehumalla hiki.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.12.2008 - 21:46

Meillä (mulla/perheel, tääl) sana tuima tarkoittaa väkevä/suolanen, mausteinen (ihmisestä; ns. vihainen tms.), kun taas esim. nuorena Parikkalassa käydessäni (useinkin tuli käytyä sukuloimassa), ihmettelin, kun perheen äiti sano tyttärelleen, että vietkö pihalle, jotain (muista mitä), sano tytär; en kehtoo (mie siin mietin et mitäs kehtoomista tos nyt sit on, kun tääl korves kenenkään näkemättä, jne), kunnes tajusin myöhemmin et heiän kehtoo = meitin viittiminen, heh... ain oppii uutta ja hauskaa täs suomenkielest, eikös..?

Lähteet:
muistelot

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.12.2008 - 13:51

Tuima = liikaa suolaa.

Lisätty: 12.12.2008 - 14:48

Meillä lansisuomalaisilla ja nykyisillä eteläsuomalaisilla tuima on suolaista.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.12.2008 - 21:38

tuima=väkevä,
huilata=levähtää, pitää taukoa, laskea mäkeä

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.12.2008 - 16:37

mun mielestä tuima tarkoittaa meidän historianopettajaa

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.12.2008 - 15:21

Tuima tarkottaa meilläpäin ett on liian paljon suolaa.