Ihan pakko kysyä tätä.

Miksi kokit pukeutuvat valkoiseen ja onko korkealla hatulla jotain tekemistä ruoanlaiton kanssa?

Lisätty: 09.12.2008 - 00:11

Timppa, en koskaan pystyisi pitämään valkoisia vaatteita ruoanlaitossa. Aina sotkeentuu. :)
Ja tiedän, ettei heillä ole hattuja, mutta olen arvellut sen johtuvan siitä miten kuuma kuvauslamppujen loisteessa tulee.

Lisätty: 16.12.2008 - 22:10

En voi valita parasta vastausta sillä kaikki vastaukset ovat hyviä.

Äänestäkää siis! :)

Avainsanat: kokit asu pukeutuminen ruoanlaitto

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 09.12.2008 - 06:53

Ihan samasta syystä kuin on syytä käyttää valkosia kalsareita, heti huomaa koska pitää vaihtaa ....

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 09.12.2008 - 00:05

Se on luultavasti perinne tai jonkun saavutulsen ulkoinen symboli.Oletko pistäny merkille et tv ohjelmis ei oo mitää verkkoo pääs vaik pitäs olla? Aina kun on elitarvikkeien kans tekemisis täytyy suojata pää ettei meien tarvi repii hiuksii hampaijen välist.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.12.2008 - 04:24

kyllä se kokin vaate on valkoinen ihan tarkoituksella, elintarviketeollisuudessa yleensä. Hygenia on tässä asiassa lähtökohtana , että se kokin takki olisi puhdas tehdessään ruokaa ihmisille , valkoisessa takissa se puhtaus näkyy parhaiten. kokin hattu on varmaan hienompi kuin elintarviketeollisuudessa käytettävä myssy ,kokit ovat suurelta osin miehiä .

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.12.2008 - 08:20

Hygienialähtökohdasta on kyse. Valkoinen väri paljastaa lian.
Hattu taas on hellpo ymmärtää, ei hiuksia ruokaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.12.2008 - 08:59

Kokin vaatetus 1800- luvulla sai vaikutteensa Ranskasta. Valkoinen takki oli kaksirivinen, hiilinapein napitettu. Housut olivat valkoiset, mustat tai mustavalkoruudulliset. Sen ajan kokin vaatetus ei poikkea juuri nykyisestä. Päähineet ovat myös noudattaneet samaa linjaa: korkein kokin päähine on ollut keittiömestarilla ja arvoasteikolla alemmilla apukokeilla on ollut matalampireunaiset baskerimaisemmat päähineet. Keittiöissä naiset käyttivät myssymäistä valkoista päähinettä tai huivia.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.12.2008 - 10:53

Tuohon ei jäänyt enää juurimitään sanomista,kalsarit meillä vaihdetaan puhtaisiin jokailta,väristä riippumatta,ehtottaisin sammaa muillekkin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 09.12.2008 - 13:43

Kokin vaatteiden ei tarvitse olla nykyään pelkästään valkoiset. ja kokkihatun koko/korkeus vaihtelee kokemuksen mukaan

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.12.2008 - 17:15

Mukavaa työskennellä puhtaan valkoisissa keittökemistinä