mikä merkki ^

tietokone

Avainsanat: potenssimerkki tietysti mutta mikä on tarkka nimi

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 03.12.2008 - 17:17

sirkumfleksi

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 03.12.2008 - 14:13

Kattohan se

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.12.2008 - 17:11

Havupuu suunnistuskartassa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.12.2008 - 17:37

Sirkumfleksi: â, ê, ô

Diakriittiset merkit eli tarkkeet osoittavat kirjaimen ääntämisen eroa. Tarkkeita ovat muun muassa treema, korkomerkit, lyhyys- ja pituusmerkki. Joissain tapauksissa tarke voi muuttaa koko sanan merkityksen.

Diakriittisiä merkkejä
Treema eli umlaut (kirjaimen yläpuoliset pisteet, erokepisteet): ë, ï, ü, ä, ö
Treema voi joko muuttaa takavokaalin etuvokaaliksi, tai merkitä ettei kyseessä ole diftongi vaan kaksi erillistä tavua.
Sedilji (koukku): ç, ķ, ş
Yleensä merkitsee joko liudentumista tai konsonantin ääntämistä sibilanttina
Ogonek (häntä): ą, ę
Merkitsee vokaalin nasalisoitumista
Akuutti (painomerkki): á, í, é
Merkitsee sanapainoa tai nousevaa intonaatiota
Gravis (graavi): à, è
Merkitsee sanapainoa tai avointa vokaalia
Háček eli caron (hattu): š, ž, č
Merkitsee sibilantin palatalisoitumista (muuttumista suhu-äänteeksi)
Sirkumfleksi: â, ê, ô
Merkitsee joko puolipitkää vokaalia tai korkeaa intonaatiota
Tilde: ã, õ, ñ
Merkitsee vokaalin päällä nasaalia ja konsonantin päällä liudentumista
Makron (pituusmerkki): ā, ē, ī
Vokaali ääntyy pitkänä vokaalina
Breve (lyhyysmerkki): ă, ĕ, ğ
Vokaali ääntyy lyhyenä painotuksesta riippumatta
Yläpuolinen ympyrä ja pisteet, alapuolinen pilkku ja poikkiviiva: Å, Ŀ, Ț, Ł

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.12.2008 - 10:42

Eipä silä ole mitään tekemistä potenssin kanssa, se on noita ulkomaankonsteja selitellä käsittämättömiä lausuntasääntöja

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.12.2008 - 07:38

joissain irc-galleriassa ja näissä se tarkoittaa teinikolmiota. :D

Lähteet:
kun itselläkin on ne käytössä siellä:D

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 10.01.2009 - 16:35

Teinikolmio, se on yläkolmio! :)

Lähteet:
äm-irc(.avi)