Asunto oy:n hallituksen varajäsenen irtisanominen,riittääkö että valitaan vaan uusi jäsen ja piste?Oliko irtisanominen tuossa?

Varajäsen valittiin edellisessä kokuksessa ja seuraavassa valittiin uusivarajäsen,tapatuiko samalla toisen irtisanominen? Automaattisesti?

Avainsanat: asunto oy hallituksen varajäsen erottaminen ilmoittaminen.

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Paras vastaus

Vastattu: 03.05.2019 - 20:53

Kyllä käsitykseni mukaan oli sillä yhtiökokouksen erottaman hallituksen jäsenen toimikausi katsotaan päättyväksi kun erottamisesta päättävä yhtiökokous päättyy, ellei yhtiökokous sitten sovi muusta ajankohdasta. Toisinaan saattaa olla tarpeen sopia eron astumisesta voimaan vasta myöhemmin. Näin voi olla esimerkiksi, jos jäsenellä on vaikkapa kesken tälle määrätty tehtävä, eikä tehtävää olisi järkevää siirtää seuraajan kontolle. Muun kuin yhtiökokouksen erottaman jäsenen toimikausi päättyy välittömästi, ellei erottamisen yhteydestä muuta käy ilmi. Hallituksen jäsenen erottamista koskevissa asioissa on hyvä keskustella yhtiöoikeuteen perehtyneen juristin kanssa. Tämä johtuu siitä, että on tärkeää, että erotusmenettely tapahtuu yhtiölainsäädännön mukaisella tavalla.

Lähteet:
Google haku: Hallituksen jäsenen erottaminen ja jäsenen eroaminen - Minilex