Neljä ihmistä menehtyi hiihtoreissulla. Kuuluuko tapahtunut mielestäsi sarjaan normitapaturmat vai onko asiassa jotain yllättävää?

Kolme suomalaista miestä ja yksi ruotsalainen nainen katosi hiiihtoreissulla. Koostuiko kyseinen seurue kokeneista reissaajista, yllättikö huono sää seurueen vai olvatko seurueen vaellustaidot puutteelliset?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 13.01.2019 - 14:28

Jos viittaat Norjan Blåbærfjellet-tunturin tapahtumiin, niin tuolle alueelle oli annettu varoitus kohonneesta lumivyöryvaarasta.
Mielestäni aikuisilla ihmisillä on periaatteessa oikeus valita, millaisella riskitasolla haluaa elämäänsä elää - ainakin, jos ei ole alaikäisiä huollettavia.
Olisi ehkä kuitenkin hyvä luoda jonkinlainen kansainvälinen järjestelmä, jonka kautta ihminen voisi tuollaisissa tilanteissa etukäteen julkisesti ilmoittaa ottavansa tietoisen riskin ja samalla vapauttaa viranomaiset pelastusvelvollisuudesta.

Kysyjän kommentti

Kiitos molemmista vastauksista. Minut yllätti tieto, että seurueessa oli alunalkaen viisi jäsentä, joista yksi kääntyi takaisinpäin ennen turmaa!

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 14.01.2019 - 22:04

Norjan Blåbærfjellet-tunturilla tapahtunut neljän ihmisen menehtyminen tuskin tuli kenellekkään yllätyksenä. Olihan noille tuntureille annettu varoitus kohonneesta lumivyöryvaarasta. Se että kuolleet vapaalaskettelijat lähtivät tästä huolimatta merkittyjen reittien ulkopuolelle laskettelemaan kuuluu minunkin mielestäni sarjaan jokaisella aikuisella ihmisellä on periaatteessa oikeus ottaa riskejä jopa silloin kun nuo riskit saattavat johtaa kuolemaan.
Olen Leo-sedän kanssa siitä yhtä mieltä että pitäisi luoda jokin sellainen kansainvälinen järjestelmä jonka kautta tälläisiä tietoisia riskejä ottamaan lähtevät voisivat ilmoittaa aikeistaan. Tuon ilmoittamisen ei kuitenkaan tulisi olla vapaaehtoista vaan pakollista ainakin silloin kun riskinotto tapahtuu paikassa jota eri tahot pitävät valvonnassaan ja johon täytyy esim. maksaa pääsymaksu. Näin vältyttäisiin viranomaisten pelastusvelvollisuudelta.
Olen myös sitä mieltä että tuon samaisen kansainvälisen järjestelmän avulla pitäisi pystyä estämään kaikilta niiltä joilla on alaikäisiä huollettavia tämä riskin ottaminen. Ei nimittäin ole oikein että alaikäiset lapset joutuvat kärsimään vanhempansa/-piensa riskinoton seurauksista kenenkään pystymättä sitä estämään tavalla tai toisella.