Onko kuolemantuomio eettisesti oikea ratkaisu vai onko rikolliselle tarjolla muita vaihtoehtoja?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 15.01.2017 - 13:44

Ei ole sillä jokaisella vakavaan rikokseen syylistyneellä tulee olla myös muita rangitusvaihtoehtoja. Vakavan rikoksen tehneen tulee saada mahdollisimman ankara tuomio teoistaan eikä kuolemantuomio ole sellainen. Kuolemantuomio päästää tuomitun liian helpolla tekojensa seurauksista. Hänen tulee joutua mietimään tekojaan siellä missä elämä ei ole helppoa ja mistä ei pääse pois ehkä koskaan. Siksi olisi suorastaan vääryys jopa tuomittua kohtaan että hän ei joutuisi kärsimään yhtä paljon kuin hänen rikoksensa uhri/ uhrit.

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 14.01.2017 - 22:42

En ota kantaa eettisyyteen, mutta jos olisin saamassa vaikka 20 vuoden vankilatuomion ( riippuisi tietysti sen aikaisesta iästä) kumman valitsisin, jos voisin, siinä voisi olla miettimisen paikka. Kuoleman tuomiossa "kärsimys" loppuu lyhyeen mutta vankeusaika millainen se loppujen lopuksi olisi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.01.2017 - 18:43

Kuolemantuomio on mielestäni helpotus rangaistulle, ja rangaistus ainoastaan omaisille, toki vankeustuomiot tulevat yhteiskunnalle hyvin kalliiksi. Ei rikollinen itse voi mielestäni valita mistään vaihtoehdoista, tuomio annetaan eikä sitä valita. Moneen kertaan vakavaan rikokseen syyllistynyt voidaan mielestäni tuomita kuolemaan, onhan silloin jo nähty ettei hänestä tule yhteiskuntakelpoista.