Mitä mieltä olet kotimaan tukijärjestelmistä, kuten työeläke, KELA:n etuisuudet, työttömyyskassat, sosiaali- ja terveydenhuolto?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Paras vastaus

Vastattu: 01.09.2016 - 11:36

Se, että Suomessa on kattavat tukijärjestelmät lapsilisineen, työttömyysetuuksineen jne. on sinäänsä ihan hyvä asia. Takaahan se edes minimaalisen pienen tomeentulon myös niille joille, töiden puutumisen, vammaisuuden, ym. syyn vuosi, ei tuloja muuten tulisi ja joiden paikka tästä syystä olisi katuoja. Ne mahdollistavat myös (kohtuuhintaan) kaikille kansalaisillemme ne sosiaali-ja terveyspalvelut joita ilman muuten todella moni jäisi. Näissä maamme tukijärjestelmissä on kuitenkin monia huonojakin puolia. Yksi huonoista puolista on se, että niitä saavat myös erittäin hyvätuloiset esim. lapsilisen muodossa. Tukijärjestelmiemme huono puoli on sekin, että ne houkuttelevat monia pakolaisia muuttamaan maahanne helpon tulonsaanin toivossa. Luopumalla siitä että tukia annetaan myös erittäin hyvätuloisille, pakolaisille jne. niihin valtion kirstusta annettvat rahat riitäisivät pidempää eikä niitä tarvitsisi pienentää vuodesta toiseen.