Oletko saanut ulkomaan lomaltasi ikävän tuliaisen, kuten denguekuumeen, lavan- tai keltataudin tai jnkn muun taudin?

Sain vakavan hepatittitulehduksen lomamatkalta Arabiemiraateista v. 1994 eikä matkanjärjestäjä suositellut gammaglobuliinia, kun kysyin ko. maahan suositeltavista rokotteista. Jälkeenpäin kerron, että matkanjärjestäjän olisi pitänyt ehdottomasti neuvoa minua ottamaan yhteyttä esim. terveyskeskukseen, että olisin säästynyt hyvin ikävältä taudilta.

Avainsanat: oma kokemus eristetystä sairaalahoidosta

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 03.08.2015 - 17:31

En ole.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 03.08.2015 - 16:16

Egyptissä ja Intiassa olen sairastanut ohimenevän turistiripulin, ei mitään sen vakavampaa terveydellistä tuliaista.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.08.2015 - 18:18

En koskaan mitaan vakavaa. Interraililla Valenciassa v. 1979 poikaystavani ja mina sairastimme sellaisen ripulin, ettei mikaan vetanyt sille vertoja (ripuleita kylla on ollut, mutta niista nyt selviaa ripulilaakkeilla, jos oikein pahaksi aityy). Keniassa v. 1977-78 (joulu-uusi vuosi) sain juuri lahdon alla jonkin kasittamattoman kuumeilun ja menin yhtakkia niin huonoon kuntoon, etta koneessa Mombasa-Ateena-Helsinki vanhempaparkani seisoivat koko lennon ajan, jotta mina sain nukkua kolmella penkilla. Olin niin heikkona, etta minua piti melkein kantaa, mutta se meni ohi aika nopeasti ... mutta en edes muista, mita se oli ja olinko edes laakarilla.