Miksi työpäivää ei muuteta 6 tuntiseksi?

Yleisesti valitetaan, että työttömiä ei saada töihin. Mutta työssäkäyvät eivät ole kuitenkaan valmiita jakamaan omaa työtään työttömille.

Avainsanat: työaika työttömät

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 27.06.2015 - 12:18

Kun automaation määrä kasvaa, vähenee ihmisten tekemä työ vääjäämättä. Yksi valtioiden tärkeimmistä tehtävistä olisi sen jäljelle jäävän työn jakaminen ihmisten kesken mahdollisimman järkevästi työaikalainsäädäntöä muokkaamalla. Tässä asiassa olisi tärkeää päästä valtioiden väliseen sopimukseen niin, että kaikki maat lyhentäisivät työajan samanmittaiseksi, jolloin minkään maan kilpailukyky ei kärsi muita enempää. Aikanaan siirtyminen viisipäiväiseen työviikkoon onnistui ihmeen kivuttomasti. Nyt taitaisi olla nelipäiväiseen työviikkoon siirtymisen aika ja joskus tulevaisuudessa kolmipäiväiseen. Nuo työpäivät eivät kuitenkaan voisi kaikille olla samat viikonpäivät, koska monilla palvelualoilla tarvitaan ihmisiä joka tai ainakin melkein joka päivä.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 25.06.2015 - 23:52

Työssäkäyvät eivät ole valmiita lyhentämään omaa työaikaansa 6 tuntiseksi koska se alentaisi samalla mitä todennäköisimmin heidän palkaansa. Työnantajat täällä Suomessa tuskin suostuvat koskaan siihen, että työaikoja lyhennettäisiin 6 tuntisiksi palkkoja alentamatta. En myöskään usko, että kaikilla aloilla se lisäisi työntekijöiden määrää. Moni työnantaja pyrkisi työajan lyhentämisestä huolimatta teettämään työt entisellä väkimäärällä. Näin vain jotta heidän ei tarvitsisi maksaa uusista työntekijöistä heille lisääntyviä pakollisia sosiaaliturva- ym. maksuja.