Jääkö kuolleen vanhemman velat lasten maksettaviksi?

Tällainen kysymys heräsi tässä oman perhetilanteen vuoksi. Aikaisemmin ei ole itseltäni läheistä kuollut, mutta nyt on tullut "yllättävä" käänne, joten tällaiset asiat ovat minulle täysin vieraita.
Hämmästyin jo sitä kuinka paljon hautajaiset tulevat kustantamaan, mitenkä sitten nuo edesmenneen henkilön velat...?
Kysymykseni voi tuntua ehkä joistakin asiattomalta tilanteen huomioon ottaen, mutta alkoi vaivaamaan...

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 08.03.2015 - 10:03

Velat eivät periydy, jos omaisuutta on enemmän kuin velkaa, niin kuolinpesän on maksettava velat pois ja sitten loput jää perillisille.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 07.03.2015 - 14:20

Edesmenneen henkilön varat ja velat muodostavat kuolinpesän. Kuolinpesän osakkaita ovat kaiketi puoliso, perilliset ja mahdolliset testamentissa muistetut....Mielestäni velat on kuitenkin maksettava,tavalla tai toisella ennen perinnön jakoa.
Tämä jäänyt lakitiedon tunnilta mieleen :)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.03.2015 - 15:09

Velat eivät jää kuolleen perillisille maksettaviksi, sillä mikäli kuolleelta jää omaisuutta sillä maksetaan nuo velat niin pitkälle kuin se velkojen maksuun riittää. Loput mahdollisesti maksamatta jääneet velat unohdetaan. Niitä ei todellakaan perillisille jätetä maksettaviksi.

Lähteet:
Omakohtaiset kokemukset

  Ilmoita asiaton vastaus
amu
Vastattu: 07.03.2015 - 21:52

velat eivät jää perillisille mikäli kukaan ei "ryhdy" pesää jakamaan ennen aikojaan. eli hakemaan kaikenlaista "pientä" muistoesinettä, käteistä piironginlaatikosta tms. eli kannattaa olla varovainen tässä asiassa ;)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.03.2015 - 16:28

Rintintin antoikin täsmällisen vastauksen. Velat ei siis periydy, mutta velat on maksettava kuolinpesän varoista pois ennen kuin pesä voidaan perillisten kesken jakaa jos jaettavaa jää.