Olen eronnut kirkosta. Voinko ryhtyä kummiksi?

Oma käsitykseni on, että ei. Se on vähän hassua, koska eihän se etten enää "maksa taivaspaikastani" tarkoita sitä, ettenkö uskoisi johonkin suurempaan tai voisi rukoilla lapsen puolesta. Nykyään kummejen päätehtäväksi ei enää ajatella lapsen kristillisestä kasvatuksesta huolehtimista.

Avainsanat: kummit kummius lapsi kummilapsi kummitäti

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 25.11.2008 - 08:58

Et voi, tiedän varmuudella. Epävirallista kummia ei ole, mutta lapsen tukihenkilö voi olla tietysti vaikka en ymmärrä mitä merkitystä sillä on kun lapsella kuitenkin on ne viralliset kummit. Taustalla on se että kummi antaa myös eettistä kasvatusta lapselle eli kristillistä kasvatusta.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 22.11.2008 - 16:21

Suomen evankelis-luterilaisessa kirkossa kummin tehtävä on olla vanhempien apuna lapsen kristillisessä kasvatuksessa. Kummeja pitää olla vähintään kaksi. Kummina voi toimia luterilaisen kirkon kasteen hyväksyvän uskonnollisen yhdyskunnan jäsen. Kummeja voidaan myöhemmin lisätä, mutta kummiutta ei voi purkaa.

fi.wikipedia.org/wiki/Kummi

Lisätty: 22.11.2008 - 16:52

Tämän lisäksi kummina voi toimia evankelis-luterilaisen kirkon toimittaman kasteen (lapsikasteen) hyväksyvään kristilliseen kirkkoon tai uskonnolliseen yhdyskuntaan kuuluva konfirmoitu henkilö, esimerkiksi ortodoksi tai katolilainen. Kirkkoon kuulumaton henkilö ei voi toimia kummina.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.11.2008 - 16:45

Ehdottaisin yhteydenottoa paikkakuntasi kirkkoherranvirastoon. Sieltä varmasti osaavat neuvoa asiassa. Ehkäpä sielläkin on otettu esiin uusia näkemyksiä kummiudesta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.11.2008 - 16:48

evl.fi/EVLfi.nsf/Documents/3...mp;lang=FI
täältäkin löytyy tietoa kummin tehtävästä. Olen kuullut sanonnan "maallinen kummi", henkilöstä, joka ei kuulu kirkkoon. Hän on lupautunut kummiksi ilman kirkkoa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.11.2008 - 17:12

Kummiuteen varmasti edellisissä oli riittävän tyhjentävästi sisältöä.Mielestäni Taivaspaikkaa ei voida ostaa eikä hyvillä töillä ansaita.Riittäköön lapsen usko ja olkaamme ystäviä toisillemme:

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.11.2008 - 18:05

mun mielestä ei voi "virallisesti", kirkon papereissa olla kummina, mutta miks ei siellä taustalla sillee "epävirallisesti":), vaikka ei kirjoihin tulisikaan merkintää...olisithan ihan samalla tavalla lapsen kanssa tekemisissä, kuin nekin ns."viralliset" kummit ja ihan varmasti hoidat asian yhtä hyvin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.11.2008 - 17:39

Kummi voi olla jos on Riparin käynyt ja konfirmaation saanut.. Minun mieheni ei kuulu kirkkoon ja on kahden lapsen kummi.. En sitten tiiä mikä on oikeen ja mikä väärin ja nee jotka ovat miestäni kummiksi pyytäneet aikoinaan, ovat kyllä tienneet ettei hän kirkkoon kuulu. (olan kohautus tähän loppuun sopii hyvin) :)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.11.2008 - 22:20

Kyllä tässä kohdin on eroja tulkinnassa, seurakunnasta/kirkkoherrasta toiseen, vähän samaan tyyliin kuin suhtautumisessa naispappeuteen. Tiedän ihan virallisesti kummiksi merkittyjä 'syntymä pakanoitakin' , eli henkilöitä jotka eivät ole koskaan kirkkoon kuuluneetkaan.