Voiko runsas vitamiinien saanti aiheuttaa huulipielien rohtumista ja halkeilemista? Ilmiö toistuu minulla ja arvailen syytä.

Olen viime aikoina syönyt runsaasti mustaviinimarjoja, kotimaisia omenoita, jääkaappikylmiä mandariineja ja huulipielet ovat nyt auki. Sama ilmiö on käynyt ennenkin, viimeksi kesällä nautittuani vitamiiniporetabletteja, ohjeen mukaan. Terveellistä kyllä, mutta ihmettelen.

Lisätty: 11.11.2014 - 09:45

Kiitoksia vastauksista! Vettä juon paljon ja B-vitamiinin heitän huiviin joka aamu. Eivät "pepanteenit"auta. Paras kun antaa rauhassa kuivua vaan. Nyt taas ihan terveet. Mutta.. mistä moinen? Ehkä se on vaan kauneusvika tässä mun naamassa, joka nyt ei kaunis ole muutenkaan:)

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 04.11.2014 - 19:00

Arvailen, että ei. Vaan, että asia on päinvastoin. Sinulta saattaa uupua jotain vitamiiniä tarvittava määrä. Minulla ei ole herpestä veressä ja tämä on todettu verikokeella. Minulla oli kuitenkin takavuosina sama ongelma ja ongelma toistui useina vuosina. Huomasin, että asialla oli yhteyttä hammaslääkärissäkäynteihin. Ostin Apteekista huuliherpesvoidetta ja voide auttoi vaivaan, vaikkei veressäni ole herpesvirusta. Ja lopulta, kun unohdin koko ongelman, niin ongelma poistui kokonaan ilman kommervenkkejä. Kävin aikoinani paljon hammashoidoissa ja nyt, kun en ole käynyt aikoihin, niin rokahtumaa huulipieleen ei ole ilmaantunut. Juuri kävin hammaslääkärissä ja minulta löytyi reikiä 1/2 tusinaa. Edellisestä hammaslääkärissäkäynnistä on kulunut 1,5 vuotta. Katsotaanpa, että kuinka huulipielen nyt käy...

Lähteet:
oma kokemus kiusallisesta aika ajoin toistuvasta vaivasta

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 04.11.2014 - 15:50

En oikein usko moiseen, sillä yleensä halkeilevat ja kuivat huulipielet on joko merkki vitamiinien (A;B;C;E ja B2) puutoksesta, ei niiden liikasaannista, tai siitä, että kuiva ja kylmä ilma, etenkin talvella, rohduttaa ihoa. On toki mahdollista, että olet tullut herkutelleeksi marjoja, omenoita, mandariineja .. liikaa ja saaneeksi vitamiineja yliannostuksen, mutta en todellakaan usko sellaiseen kohdallasi.

Jos tämä mielipiteeni ei riitänyt rauhoittamaan sinua voit toki kysyä vielä ongelmaasi apua joltain lääkäriltäkin. Minä en siitä pahastu....

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.11.2014 - 16:18

Itse en pysty lainkaan syömään ulkomaisia tomaatteja, huulipielet menee samantien rikki.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.11.2014 - 18:13

Harvoin liittyy yliannostukseen, ennemminkin vitamiininen puutos aiheuttaa tuon kaltaisia oireita, eli syy lienee muussa kuin vitamiineissa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.11.2014 - 07:04

Oiskos siulla B vitamiinin puute,miulla ei halkeile,otan B vitamiinia joka aamu.

Lähteet:
oma kokemus

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 06.11.2014 - 12:29

En usko että tuo on syynä siihen. Kuivuus yleensä rohduttaa. Kunnon rasvaus ja nesteitä paljon.

  Ilmoita asiaton vastaus
amu
Vastattu: 07.11.2014 - 19:08

lääkäri sanoi minulle valittaessani kuivia huulia, että juo vettä, se auttaa ;)