Onko kukaan käynyt Sveitsissä omalla autolla lomareissulla? Millaisia kokemuksia?Olemme lähdössä ehkä ensi kesänä. Neuvokaa!

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 28.08.2014 - 01:44

Vuonna 1992 tehtiin kuukauden pitunen "Euroopan kierros" autolla, voin kyllä suositella, jos vain istumalihakset kestää.
Sveitsissä on kyllä tosi hienot maisemat ja koristeelliset talot, mutta aika kallis maa.
Alppien vuoristossa kannatta ehdottomasti pistäytyä jossain päin. Me ajoimme Zurichistä 17 ja 2-tietä Andermattiin (Yövyttiin autossa Oberalppassin P-paikalla) ja aamulla jatkettiin 19-tietä "Via Alpsu" Churiin ja sieltä Vaduziin, matka kesti koko päivän, vaikka suurin osa matkasta oli alamäkeä Rhein-jokea myötäillen.
Meille tuli runsaasti kilometrejä, koska kierreltiin paljon ylimääräistä.
Koko lomamatkasta Ruotsi, Tanska, Saksa, Hollanti, Belgia, Luxemburg, Sveitsi, Lichtenstein, Itävalta, Tsekkoslovakia, Itä-Saksa ja takaisin tuli 8’471 km kaikkine lisäajoineen.
Muutama linkki matkan varrelta:
www.camping-oberland.at/en/camping.php
www.timmelsjoch.com/de/extra...rview.aspx
www.klausenpasshoehe.ch/us/passhoehe
www.google.com/maps/@46.9733...!1e4?hl=fi

Lisätty: 03.09.2014 - 12:14

Baselin kaupungin itäpuolella Rein-joen etelärannalla tien 3 (E60) ja joen välissä, on pieni Camping-Park Hauptstrasse 2 Mumpf.
Googlen kartalla Basel-City 5 pisteestä itään linnuntietä 23,35 km
www.camping.ch/cgi/campsites...mp;lang=de
Sieltä käsin teimme pitkän kiertoajelun ympäri Saksan Schwarzwaldin vehreitä kukkuloita tietä 317 pitkin jne.
Muuta:
www.ulkosuomalainen.com/sveitsi/
www.isyours.com/e/countries/suomi.html

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 25.08.2014 - 22:05

Vuonna -73 olin Euroopanturneella omalla autolla ja myös Sveitsin ristiin rastiin . Kiemuraiset vuoristotiet oli upeita maisemineen. Mutta varmasti on erilaiset systeemit nykyisin kuin yli 40 sitten.
Täällä kerrotaan : www.tuomas.salste.net/doc/al...eitsi.html

m.autoliitto.fi/matkailu/mat...01=1544827

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.08.2014 - 05:44

Ajoimme 1973 10vrk ssa 9 000km Helsingistä Tornion kautta San Remoon ja takaisin kotiin. Autot eivät olleet omia, taisvat olla maahantuojan? Kulutinne vyörenkaita, siis kulutustesti. Kävimme myös Sveitsissäkin jossa yövyimme Bellinzonassa. St Moritzista ajoimme huhtikuun lopulla Thusiksen kautta vuorten yli. Polliisi kyseli lumiketjuja vuorelle lähtiessämme. Päästi menemään kun kerroimme olevamme Suomesta testaamassa renkaita. Tosin ei katsonut että oli suvikumit allamme. Tuli pimiä ilta vastaan ja vuorilta sulanut vesi jäätyi tielle. Olihan irtonaista pimeässä päästellä kaiteettomalla hyllyllä. Aamulla Bellintzonassa vetäsin verhot syrjään ja olihan mahtavat maisemat tulosuunnassa. Oli kontrasia meinaan aamuaurigossa. Kannattaa käydä! Yhden päivän reittimme lähteissä.

Lisätty: 28.08.2014 - 08:04

Paluumatkalla ajettiin Geneve-Lausanne-Bern-Basel väli Sveitsissä. Googlen kartta antoi kokonaismatkaksi yli 10 000km ja tarkkaan laskien päiviä oli11.

Lähteet:
mapsengine.google.com/map/ed...VuL2BIwdvc

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.08.2014 - 09:25

Aikoinaan tuli ajeltua sielläkin. Kerran liftasin koko maan halki, valitettavasti vain minut otti kyytiin rekka, joka mateli kai jotain 40 km tunnissa :) Mutta maisemat ovat niin henkeäsalpaavat, että sinne kyllä kannattaa mennä. Ja kilometrejä pitkien tunneleidenkin läpi ajaminen on kokemus. Kannattaa varmasti ottaa jostain (esim. palisanterin antamasta osoitteesta selvää, millaista autoilu siellä nykyään on ja mitä tulee ottaa huomioon.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.09.2014 - 17:34

1999 autoiltiin Euroopan läpi aurinkorannikolle Espanjaan, sillon poikettiin myös Sveitsissä. Siellä piti maksaa tuulilasiin joku tarra (vero tms). Kaunis maa.