Pysyykö kädessäsi vasara,kirves tai saha?

MItä on tullut nikkaroitua?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 02.05.2014 - 18:37

Kyllä nuo kädessä pysyy, mitään suurempaa en ole nikkaroinut, lapsuudenkodissa aikanaan olen puita sahannut ja pilkkonut, kun elettiin puulämmitysaikaa.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 02.05.2014 - 18:19

Kyllähän nuo pysyy... Pienestä saakka mielellään rakennellut majoja sekä ansoja. Olen kasvanut ainoana tyttönä poikien keskellä ja isä tuppasi unohtamaan että minä en ole poika, joten yhtälailla on päässyt (ja joutunut) opettelemaan ties minkä työkalun käyttöä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.05.2014 - 19:59

Pakkohan se on pysyä sillä eihän sitä kaikkea missä tarvitsee vasaraa, kirvestä, tai sahaa voi ukon tehtäväksi jättää. Jos noita hommia en osaisi niin en myöskään voisi koskaan vaatia miestäni tekemään ns. "naisten hommia" ja sehän ei olisi kivaa se. Luettelo siitä kaikesta mitä olen elämäni aikana olen nikkaroinut yhdessä muiden kanssa ja yksin olisi niin pitkä, että että sitä ei kukaan jaksaisi lukea loppuun. Mainitsenkin siis vain muutaman. Olen sahannut ja pilkkonut motin jos toisenkin puita pieniksi, tehnyt yöpöydän (edesmenneen jo tosin),ripustanut tauluja seinälle, korjannut pari rikki mennyttä lipastoa, tehnyt lahjaksi muutaman taulunkehyksen kelo-oksista....

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.05.2014 - 22:02

Pirtti kalusto

  Ilmoita asiaton vastaus
amu
Vastattu: 03.05.2014 - 00:43

pysyy, kirveellä tehdään halkoja, sahalla katkotaan lähinnä lautaa tai pieniä puunrunkoja ja vasaralla naputellaan nauloja ;)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.05.2014 - 09:30

Vasara ja saha ainakin pysyvät, kirveestä en tiedä, kun ei ole tarvinnut käyttää.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 03.05.2014 - 12:26

Kaikkia olen käyttänyt joskus ihan tavallisiin arkisiin töihin. Nykyään ei juurikaan tarvetta niiden käytölle. Vasaraa joskus tarvitsen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.05.2014 - 00:37

Liki 60 vuotta sitten tein mm huonekalut kotipaikalleni puuseppän ammattinimikkeellä. Ovat nyt sisarusteni käytössä. Kirvesmiehen ammattinimikkeellä 50 vuotta sitten teimme mm Saksaan 33 suomalaista puutaloa. Sitä ennen justeerilla vedimme isäukon kera metsän "kukkia" nurin. Veistin mm parruja piilukirveellä ym. Nyt viimeaikoina vähempi on tullut kokeilttua niiden kädessä pysymistä? Tehköön he jotka niistä hommista rahankin ottavat.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.05.2014 - 18:00

Kyllähän ne kädessä pysyvät, eri asia on mitä niillä on aikaan saatu. Puita sahattu. Kaarnalaivoja ja pajupillejä tehty ja vaikka voita leivälle levitetty.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 04.05.2014 - 22:32

Kaikki nuo sekä hieman isommatkin koneet hallitsen. Sirkkelit sekä höylät ovat tuttuja intohimoni takia.