Äidinkielen tehtävässä käsketään ottaa kantaa pohjatekstiin. Onko se mielipiteen ilmaisua vai kyllä-ei -perustelua?

Pohjatekstissä kirjoittaja "väittää" asioita, esim. Autojen saastutus haittaa maapallon ilmakehää. Asiaan pitäisi ottaa kantaa, niin pitäisikö minun kirjoittaa omista mielipiteistäni, mitkä asiat heikentävät ilmakehää, vai kirjoittaa, olenko samaa vai eri mieltä ja perustella. Vai ovatko nämä kaksi asiaa samaa tarkoittavia? Miten johonkin väitteeseen pitäisi kirjoittaa tekstiä, kun tehtävänanto käskee "ottamaan kantaa"?

Avainsanat: äidinkieli mielipidetekstit kannan otto

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Paras vastaus

Vastattu: 20.11.2008 - 06:49

Ota kantaa pohjatekstin kirjoittajan väitteisiin. Esim. Artikkelissaan Se ja Se kirjoittaa, kuinka autojen saastutus on haitallista maapallon ilmakehälle. Olen samaa mieltä, koska... TAI Tätä onkin hyvä pohtia nyt, kun talvi on tulossa, eikä ihmiset käy enää pyörillä töissä ja helposti hyppäävät rattiin (huono esimerkki) TAI jotain muuta. Pää asia on, että perustelet kantasi. Ja peilaat siihen pohjatekstiin.