Oletko koskaan säpsähtänyt/ sätkähtänys juuri ennen nukahtamistasi tai unissasi?

Kah kun mie yksi ilta kun olin mennyt tutimaan, niin mie säpsähdin/ sätkähdin. Mää ajattelin jotakin päivän tapahtumia ja kun muistin että ai niin mähän liukastuinkin, niin sitten saman tien tuli sätkähdys (siin koko kroppa sätkähtää vähän niin kuin pelästyisi) Mistähän moinen johtuupi? Se säpsähdys saattaa tulla myös kun on jo unessa ainaskin puol unessa, jos näkee jotain unta että liukastuu tai kaatuu, kompastuu, niin tulee joskus refleksin omainen sätky. Hmm.
[kategoriaa en parempaa keksinyt, paitsi ehkä (kauneus ja terveys)]

Lisätty: 18.11.2008 - 18:33

Kiitänks palisanteri < erikoienen kiitos :D Kyllä mie tiesin jotta muutkin säpsähtellöö, mutta pisti vaan mietityttämään ja vähän huvittamaankin, kun yks kaks säpsähtääpi että koko akka nytkähtääpi, hah.

Avainsanat: sätky sätkähdys säpsähdys ennen nukahtamista

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 18.11.2008 - 18:17

se on: hypnagogic myoclonus

www.yesmag.ca/Questions/sleep.html

Kysyjän kommentti

Vastauksessasi oli juuri se tieto mitä hainkin/ 'ajoin takaa'. Kiitos :D

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 18.11.2008 - 18:09

Kyllähän se silloin tällöin nykii, just niinku kuvailit, enä ole pohtinut syitä sen syvemmin

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.11.2008 - 18:59

useastikin, jopa monta kertaa yölläkin, silloin yleensä putoan korkealta , tai olen syvässä kaivossa, kaikkea se uni teettää.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.11.2008 - 19:05

Ilman mitään unennäköä saatan säpsähtää juuri ennen syvää unta. Olen ajatellut sen johtuvan lihasten rentoutumisesta ja jännitystilan laukeamisesta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.11.2008 - 20:02

Lähes aina nukkumaan mennessäni tai siis juuri, kun olen nukahtamaisillani.
Joskus näen unta sillä hetkellä, useimmiten säpsähdän ilman mitään syytä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.11.2008 - 21:27

Aika harvoin tätä tapahtuu mulla, mutta joskus kuitenkin, olen analysoinut tämän niin, että olen sillon todella ollut väsynyt ja myöskin mieleltäin rentoutunu (ilman huolen häivää tms.), jolloin kroppa/lihakset kun nukahtaa, ovatten viel 'hereil' ja siks tulis tään ns. säpsähdys/sängystä putoomisen tunne, jne., joka aik' ikävän tuntus kyl, mut onneks kestää vain sen hetken, ku kerää 'kroppans' taas takas nukkumalaatikkoo, heh...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.11.2008 - 21:57

Kyllä sitä on säpsähdelty ja herännyt.Onko kokemuksia että unessa(jonka muistaa lähellä heräämistä)kaikki on raskasta,ei meinaa päässä mininkään?Auto ei kulje ja fillaris on 500:s vaihde päällä.Kai sitä kelaa menneitä tapahtumia.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.11.2008 - 00:21

tipahtelen aina silloin tällöin

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.11.2008 - 14:17

Kyllä, silloin putoan uneen

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.11.2008 - 16:22

Kyllä ja olen saanut saman sätkyn luultavasti kun olen nukahtanut silmät auki ja säpsähtynyt todellisuuteen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.11.2008 - 18:20

mieki aika useesti säpsähtelen varsinkin jos tressaa jostain asiasta, siinä juuri ennen h-hetkeä syvempää nukahdusta. mie putoon aina jostain , useemmin katolta/räystäältä. hassuja säpsähdyksiä..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.11.2008 - 19:27

joo aivan, kuin koiratkin sätkii