mikä on taifuuni? Entä mikä on trombi?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 18.11.2008 - 17:57

Hurrikaani
Trooppisilla alueilla esiintyy voimakkaita matalapaineita, joilla on erilaisia nimiä sekä merialueen että tuulen nopeuden mukaan. Trooppinen hirmumyrsky on Atlantilla nimeltään hurrikaani, mutta Tyynen Meren länsiosissa se tunnetaan taifuunina ja Intian Valtamerellä syklonina. - Hurricane

lisää aiheesta :

www.fmi.fi/abc/index.html?N=141#141

www.fmi.fi/palaute/trombi.html

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 18.11.2008 - 17:53

trombi on myrsky...Ja taifund on tuttu mutta en muista nyt..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.11.2008 - 17:58

Trombeiksi nimitetään ennen kaikkea Euroopassa esiintyviä pyörremyrskyjä, jotka ovat paikallisia ja kestävät vain vähän aikaa. Tornado-nimitystä käytetään Pohjois-Amerikan pyörremyrskyistä. Tornadot ovat tavallisesti voimakkaampia kuin trombit. Sana trombi tulee italian kielestä, ja sanan tornado lähtökieleksi on esitetty espanjaa tai portugalia.

Hurrikaani, taifuuni ja sykloni
Hurrikaanit ja taifuunit ovat trooppisia hirmumyrskyjä. Jos hirmumyrsky myllertää Länsi-Intian alueella, sitä nimitetään hurrikaaniksi, ja vastaavasti taifuuni-nimitystä käytetään Kaakkois-Aasian rannikon trooppisista hirmumyrskyistä. Intian valtamerellä esiintyviä hirmumyrskyjä kutsutaan sykloneiksi. Sykloniksi nimitetään myös matalapaineen keskusta ja siihen suuntautuvien tuulten muodostamaa pyörrettä. Sanalla hurrikaani on juurensa espanjassa, sanoilla taifuuni ja sykloni kreikassa.

Lähteet:
www.kotus.fi/index.phtml?s=2617

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.11.2008 - 19:57

Edellä hyviä vastauksia aiheesta. Mainittakoon vielä että trombeja esiintyy, pienimuotoisesti, myös Suomessa. Syntyyn vaikuttaa useita syitä, mm. lämpötila.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.11.2008 - 22:23

Pieni lisäys hyviin vastauksiin. Trombi kaataa metsää sekaisin kuin myrskytuuli samaan suuntaan.Se on ikävä haitta matsien omistajille ja hyvin paikallinen sillä puista ei ole kuin polttopuuksi.Taifuuni onkin käsitely varsin perusteellisesti.Ereläisellä pallonpuosiskolla se kiertää eri suuntaan kuin pihjoisella.

Lisätty: 18.11.2008 - 23:17

Ereläisellä=Eteläisellä

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 22.11.2008 - 14:25

Tromi on pyörrenmyrsy ja taifuuni vähän samankaltainen myrsky .