Milloin Marmaris on perustettu?

Avainsanat: marmaris turkki

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Paras vastaus

Vastattu: 18.11.2008 - 17:29

Historioitsija Herodotuksen mukaan Marmariksessa oli linna jo 3000 vuotta ennen ajanlaskun alkua. Kaupungin perustamisvuodesta ei ole varmuutta, mutta 500-luvulla ennen ajanlaskun alkua kaupunki tunnettiin nimellä Physkos, ja sitä pidettiin osana Kaariaa. Hellenistisellä kaudella Aleksanteri Suuri valloitti Kaarian, ja linna piiritettiin. Asukkaat polttivat linnan arvoesineet ja pakenivat vuorille. Valloittajat tunsivat linnan strategisen arvon ja korjasivat sen vaurioituneet osat. Sinne majoitettiin satoja sotilaita, kunnes pääarmeija palasi kotiin.

1400-luvulla Ottomaanien valtakunta aloitti nousunsa, kun sulttaani Mehmed II onnistui valloittamaan ja yhdistämään lukuisat Anatolian heimot ja kuningaskunnat. Sulttaani Suleiman Suuri rakennuttti Marmariksen linnan uudelleen vuonna 1522. Vuodesta 1979 lähtien linnaa on restauroitu alkuperäiseen kuntoonsa, ja se toimii museona.