miksi matkailulla on niin suuri vaikutus ekosysteemiin?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 17.11.2008 - 19:41

Matkailu on suuri 'talousmahti' ja sillä on kiistämättä vaikutuksia ekosysteemiinkin. Ne vaan ovat perin monisärmäisiä ja monensuuntaisia, ettei ole mitenkään yksinkertaista vetää johtopäätöksiä, tai varsinkaan ruveta tuomitsemaan/syyllistämään niitä, jotka osallistuvat tähän bisnekseen.

Tottahan on , että kun miljoonat ihmiset käyvät pienellä saarella, se tekee paikalliseen luontoon lähtemättömän vaikutuksen, varsinkin jos paikallisilla ei ole muuta tavoitetta kuin kerätä turistilta rahat (ja jättää esimerkiksi jätevesien puhdistamisen hoitamatta).

Yhtä totta on, että maailmassa on useita suojelualueita (luonnonpuistoja yms.) joita ei olisi ellei turismi rahoittaisi niiden ylläpitoa.

Viime aikoina on paljon puhuttu siitä kuinka monta tonnia hiilidioksidia (ilmastomuutos oletuksia) lentoturisti tuottaa, vähän hiljaisemmalla on puhuttu siitä miten paljon samanlaisia vaikutuksia on kesämökin talvilämmittämisellä ja automatkalla sinne)

Eli kaiken tietämäni valossa, en tunne kauheata syyllisyyttä matkaillessani omaksi virkistyksekseni.

Uusia ajatuksia voi saada myös lukemalla (jos jaksaa) kirjan:
" Maailma ilman meitä"
(Alan Weisman, Atena kustannus oy, 2008)

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 17.11.2008 - 19:25

Saasteet.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.11.2008 - 21:56

kulutus/eroosio, ilmansaasteet, roskat (muovi,lasi jne.) Olen lukenut ettei lentomatkustus kuitenkaan saastuta niinkään paljon kuin auto ja laiva.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.11.2008 - 22:14

Mielestäni ilmailua on turha syyttää.Ensinnäkin se on turvallisin matkustustapa/hlö/km.Ajatellaampa suusteollisutta maailmalla?Nojatuolimatkat tv:n ääressä on ok, mutta ei se korvaa tunnelmaa ja seikkailua maailmalla.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.11.2008 - 22:50

Edellä on jo annettu koko joukko hyviä vastauksia. Samaa mieltä olen siitä, että ilmailu on turhaan saanut pahan pojan roolin saastuttamisessa, kyllä ne muutkin osaavat.
Ja lienee turhaa kuvitelmaa, että jonain päivänä ihmiset ja tavarat taas liikkuvat purjeiden ja tuulen voimalla, ainakin siihen menee aikaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.11.2008 - 21:07

Lentokoneen päästöt ovat suurin syy!