Oletko henkinen vai hengellinen ihminen?

Ovatko sama asia, vai onko niissä eroa?

Avainsanat: henkinen hengellinen

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 11.07.2013 - 05:28

Henkinen tarkoittaa yksilön omien tekojen arviointia ikään kuin ulkoapäin ja kykyä eettisiin kannanottoihin.
Hengellinen viittaa lähinnä uskonnolliseen aineettomaan ja siihen suuntautuvaan toimintaan ja ajatteluun.

joten olen henkinen ihminen...

Kysyjän kommentti

Kiitos sinulle sekä myös muille vastanneille.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 11.07.2013 - 05:55

Kyllä enemmän olen henkinen...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.07.2013 - 08:45

Hengissä olen toistaiseksi!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.07.2013 - 08:57

Eivät ollenkaan sama asia...Ja sen voin sanoa, etten ainakaan ole hengellinen ihminen.Olen Suomalainen, joka ei usko, ennenkuin näkee; noin karkeasti sanottuna.Eikä ainakaan usko valovuosia sitten kyhättyyn ja kasattuun opukseen (en minkään uskonnon opukseen), jota joku on päättänyt ruveta tekemisen /oman itsetunnon puutteessa noudattamaan...Sama vaikka sitten alkaisin Kalevalaan uskomaan, koska esim Raamattuun sen voisi aika hyvin rinnastaa.Ja ei millään pahalla niitä kohtaan, jotka uskonnosta turvan saavat.Jokaisella kun on saatava olla omat näkemykset.

Olen selkeästi evoluution kannalla.Se käy järkeen.

Mutta tuo henkinen puoli...Kaiketi myös se pitää olla tasapainossa, että jaksaa hengitellä.Niinkuin Jumppis tuossa edellä viittaa :)

  Ilmoita asiaton vastaus
amu
Vastattu: 12.07.2013 - 09:59

henkinen, jos se tarkoittaa "ei pinnallista", hengellistä minusta ei taida saada muuta kuin 30 vuoden vankilatuomiolla ;)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.07.2013 - 20:26

Kai minä henkinen/hengissä olen, mutta ehkä vähän myös hengellinen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 15.07.2013 - 09:45

Enempi taitaa mennä tuonne henkisen puolelle. Rajat henkisen ja hengellisyyden välillä ovat minulle aika epäselvät.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.07.2013 - 23:19

Olen hengissä, siksi elän, mutta olen myös hengellinen, siksi uskon.