Heippä Laipurit. Kertokaapa minulle hyväksi koettu neuvo kakunpaistoon, kun halkeilee päältä. Muuten hyvää?

Tein eilen ihannekakun pitkulaisessa vuoassa ja se kohosi komeasti, mutta halkesi melkein koko matkan.

Avainsanat: kakun halkeama

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 21.04.2013 - 21:14

Mulla ei ole jauhopeukaloa, vaan perinteinen poropeukalo, joten tuohon en osaa vastata muuta kuin haitanneeko tuo halkeama....

Kysyjän kommentti

Kiiros. eihän se halkeama aittaa,alapuolelle jää kuitenkin.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 20.04.2013 - 18:56

Onko silloin liian paljon jauhoja, kun halkeilee? En ole ihan varma...Tai liian kuuma uuni? Laita leivinpaperi päälle, josko auttaisi...
Jos täytekakun pohjaa teet, niin pomminvarma on, kun teet kääretortun pohlan pari kertaa ja kokoat niistä kakun:taatusti ei lässähdä :)
Toivottavasti minusta oli edes jotain apua...Meillä, kun mies on tämä pääleipuri...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 20.04.2013 - 19:01

Vaikea sanoa siihen syytä. Itse tein ennen kakut täysin ohjeiden mukaan, eikä halkeilua tapahtunut. Nykyään en kakkuja tee. Noudatitko ohjeita piirun tarkkaan? Yleensä onnistuu, kun ei luista ohjeista.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.04.2013 - 21:18

Mulla on nykyään ollut piimäkakku-buumi päällä,175 astetta riittää 45-50min,yleensä ei pahemmin halkeile.Melkein sanoisisin,että liian kuumassa ollut tai noussut liikaa ja kuumuus pamahduttanut...

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 20.04.2013 - 23:16

En ole jauhopeukalo, mutta tuossa hieman tietoa: www.mtv3.fi/makuja/minisaiti...t_ja_ideat

Lähteet:
mtv3 makuja

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.04.2013 - 07:51

Ihannekakun ainoa oikea paistovuoka on se vanha kunnon perinteinen ympyrävuoka! Jossa on "laineiden" näköinen ulkopinta! Mutta mitä väliä halkeemasta, ihannekakku on HYVÄÄ ja tuttu minulle jo lapsuudesta. Äiti aina teki.Siinä ympyrävuuassa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.04.2013 - 09:15

Uskon että olet vatkannut jauhot liikaa se pitää tehdä nopeasti.