Ystäväni USA:sta haluaisi muuttaa takaisin Suomeen. Kuullut juttuja että täällä eläkeläiset kuolee nälkään. Miten voisin vakuuttaa

..hänet siitä, ettei näin ole. On asunut siellä yli 40 vuotta.

Avainsanat: eläkeläiset kuolee nälkään

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 06.04.2013 - 23:42

Jos hän on USA:ssa ansainnut hyvän eläkkeen, niin mikäs siinä, mutta maksaako ne sitä tänne, miten sitä sitten verotetaan ? Onko yhä Suomen kansalainen ?
Mutta kun on asunut siellä 40 vuotta, niin ei ilmeisesti ehdi ansaita täällä työeläkettä, joten pelkkä kansaneläke on aika pieni ja mitkä ehdot sen saamiseksi täältä on ?

Kannattaa tutkia asiaa aika tarkkaan, mitä ehtoja ja sopimuksia on Suomen ja USA:n välillä.
www.migri.fi/asiointi/usein_...umuuttajat

Muutto Suomeen www.kela.fi/in/internet/suom...enDocument
"USA:n sosiaaliturvasopimus koskee kansan- ja perhe-eläkettä sekä lähetettyjen työntekijöiden osalta lisäksi sairaus- ja vanhempainvakuutusta ja lapsilisää."

fi-fi.facebook.com/Paluumuuttajat
"Iloisena uutisena ilmoitamme, että viime syksynä TV2:lla nähdyt Paluumuuttajat -sarjan 10 jaksoa lähetetään uusintana tänä keväänä. Uusinnat alkavat ma 20.5. TV2:lla. :-) - Minna"

Kysyjän kommentti

Oli vaikea valita parasta, kun kysymykseni asettelu oli vähän vaillinainen. Se nälkään kuolemispelko on tullut siitä kun täällä on kaikki niin kallista, ruoka nimenomaan. Hän on vara-\r\nkas henkilö ja eläke on parempi kuin meillä useimmalla. Kiitos vastauksestasi.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 06.04.2013 - 02:16

En kyllä ole kuullut,että yksikään eläkeläinen kuolisi kuollut nälkään..sitä en kyllä tiedä miten hänelle sen vakuutat..
Ystäväni tuli pelkän matkalaukun kanassa UAS:sta..kun erosi miehestään..nyt ei mitää hätää hänellä..on kyllä työikäinen ja nyt töissä..mutta rohkeasti läksi Suomeen..ei siinä vaiheessa mitään tietoa miten elämää jatkaa...kun pakkasi laukkunsa..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.04.2013 - 07:05

Voisikohan hän tehdä lomareissun tänne ja katsastaa rauhassa miten täällä menee, suomalainenhan ei tunnetusti usko ennenkuin näkee....

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.04.2013 - 07:07

vasta oli jossain uutisessa joku eläkekelläinen kuollut nälkään vanhainlaitoksessa.

Lisätty: 06.04.2013 - 14:38

en muista missä oli kuollut,muistan vaan että olivat hoitajat unohtaneet ruokkia

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.04.2013 - 13:53

Ei me tarvita kuin veronmaksajia tänne??! Onko jäänyt eläke tienaamatta rapakon takana?
En ole tuntenut kuin hyvinvoivia amerikoissa puuveitsellä kultaa vuolleita eläkeläisiä täällä.

Lisätty: 06.04.2013 - 21:00

Säämingissä on haudattu 21 tielle nälkään kuollutta 1710: hiski.genealogia.fi/hiski?fi+t116701, huomasin sukuani tutkiessa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.04.2013 - 14:19

Sanot hänelle, että Suomi ei todellakaan ole Amerikka.Meillä on sosiaaliturva, jonka vuoksi KUKAAN ei näe nälkää tai palellu pakkaseen.Niinkuin esimerkiksi Amerikassa harvase pvä tapahtuu.Me kaikki maksamme veroja ja siinä on turva, jos joutuu syrjäytyneeksi tms.Emme tarvitse vakuutusta päästäksemme sairaalahoitoon yms...Siis jos itse haluamme tulla hoidetuksi.

Ja Munkille tuohon aikaisempaan...Mikä muuten on vanhainlaitos? Jos ihminen ei syystä tai toisesta pysty vastaanottamaan ravintoa, voi se olla toki YKSI syy menehtymiseen...Vanhassa kropassa on paljon remppaa ja lopulta monikin asia vaikuttaa toiseen ja väistämätön tapahtuu. Ei hoitopaikoissa/laitoksissa ole yhtään tervettä saatikka nuorta ihmistä hoidossa.
Itse olen ollut yhtäjaksoisesti hoitoalalla 21 vuotta.Oletan tietäväni siitä jotakin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.04.2013 - 14:29

Kaverisi kannattais tulla tutustumaan paikkoiuhin,kaikki on toisin kuin kultaisella 60-luvulla,kun on siirtynyt länteen.Toimita hänelle ajankohtaista tietoa Kelasta ja kaikista systeemeistä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.04.2013 - 14:58

Katsastamaan vaan tänne ja kyllähän täällä joku kuoli nälkään..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.04.2013 - 19:42

Jokainen tarina on oma juttunsa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 06.04.2013 - 20:13

Jos ei usko sinua, niin ehkä hänellä olisi joku toinen Suomessa jolta voisi kysellä.

  Ilmoita asiaton vastaus
amu
Vastattu: 06.04.2013 - 23:22

kerro sille että telkkarista tulee päivittäin keventäjiä sun muuta vastaavaa, kun ruoka maistuu kaikille liiankin hyvin, tosin jos tulee tänne sosiaaliturvan piiriin, niin voihan se nälkäkin tulla, ainakin aluksi, kun pyrokratian kanssa pitää painia ainakin puoli vuotta ennen kun saa mistään rahaa.