Kokeiletko koskaan lautasen alapuolta esim.ruokajonossa kerran huomasin röpöliään pinnan ja ärsytti.Syy,miksi en anna mun kotona

ruokailijoiden pinota lautasia päälleikkäin ruoan jälkeen,kone onneksi pesee pinnat,mutta...Saan melkein kirkukohtauksen siitä tavasta ja säästää koneen täyttäjältä paljon huuhtelua/esipesua.Ravintolassa ajattelen tarjoilijaa ja annan heidän kerätätastiat omalla tavallaan...Huh.pitkä sepustus,mutta röpöliäästä pinnasta lautasen alla oli kysymys?????

Lisätty: 09.03.2013 - 19:28

Ida,aivan oikein,niitähän ne ovat,ruoantähteitä,mutta usein esim.työruokaliossa koneet eivät pese kaikkea tai koneet tehottomia ja lautaset olleet päälleikkän,mutta kotona haluan ladata itse huuhtelun jälkeen ne koneeseen.

Avainsanat: lautasen röpöliäs alapuoli tapa kerätä astiat päälleikkäin

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Ida
Vastattu: 09.03.2013 - 19:25

Jos tarkoitat ruuantähteitä, niin sen kerran kun äitini pääsi minua opettamaan, oli se että myös lautasen alapuolet pestään! Se taito on edelleen jäljellä, tosin kone meilläkin pesee astiat, mutta yleensä huuhdon ne ennen koneeseen laittoa.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 09.03.2013 - 19:58

Ei todellakaan tunnu kivalta itse pesen astiat käsin ja tottakai molemmilta puolilta.
Mutta jos kone ei pese kunnolla siihen pitää ostaa nuo kalkinpoisto aineet jotta taas saadaan tehoa takaisin ja monet laittavat liian täyteen koneen jotta vesi ei pääse kiertämään kunnolla.
Itselläni on ollut astianpesukoneita mutta nyt asumme kerrostalossa jossa on alkuperäiset putket ( yli 50v) ja mieheni putkiasentajana kieltää ostamasta konetta ei luota noihin enää.. Ensimmäinen astianpesukoneeni kauan sitten kuoli kalkkiin siihen aikaan ei edes kalkinpoistoaineita ollut..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.03.2013 - 20:24

Minä pesen käsin astiani, mutta kyllä joskus huomaan röpelön alapuolella, sen jälkeen pesen sen pois. Aina vieraille tarjotetessa katson joka ikisen lusikankin jokapuolelta, että killtää. vihaan lasisia kakkulautasia, joita
ostin tässä muinoin, niisä kun näkyy joka vesitippakin.
Tervetuloa silti minulle kahville on taatusti puhtaat alapuoletkin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 09.03.2013 - 22:18

Minun lautasista eikä muistakaan astioista löydy röpöjä. Olen ihan pikkutarkka tiskatessani. Äitini aikoinaan sanoi, että tee muut työt miten teet, mutta astiat on pestävä puhtaaksi, niistä sentään syödään.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.03.2013 - 12:26

Eipä ole tullut katseltua eikä kokoeiltua koskaan lautasten alapintaa röpöjen löytymisen varalta. Luotan siihen, että ainakin ravintoloissa, mutta myös jokaisen vähääkään tiskausta taitavan ja keittöhygeniasta välittävän ihmisen kotona, lautaset pestään huolella puhtaaksi niin käsi-kuin konepesussakin ilman, että ruokailijoiden tarvitsisi jokaisella astioiden käyttökerralla tarkistaa niiden ulkopintoja vaikka ne käytön jälkeen olisikin pinottu kasoihin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.03.2013 - 17:11

No kyllä kokeilen jos onossa on aikaa. Mutta jos huomaan häiritsevää likaa, vaihdan lautasen ja olen hiljaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
amu
Vastattu: 10.03.2013 - 17:14

joskus kun lautasen ottaa, voi huomata jotain pohjassa, mutta sielläpä olkoon, laitan ruuan päälypuolelle ;)