Vanhentuneet unilääkkeet !

Pistän vanhan linkin johon itse uskon vakaasti !

yle.fi/uutiset/vanhentunutta...1481237582

Mä meni hävittämään äitini vuonna 2009 kesällä olevat unilääkkeet!
Mutta alzheimerin tautia potevalle kyllä, niin sano kotihoito...
Sain kuulla kunniani kun velipoika soitti että kotihoito mulle nyt vihaisia.. (on vaan teho mennyt joten hän voi niitä popsia)
Siivosin heidän kaikki kaapit joissa ruokaa, jauho/mauste/ruokavarastot ja pakastimet, kylmälkellarin ja vanhimmat vuodet olivat 1998, 1999, 2002 - 2012.

Mähän se paha olin... mutta tuo kotihotajien kommentti on mielestäni uskomaton, näinkö meillä todella vanhuksia hoidetaan...

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 24.01.2013 - 23:15

Muistisairaudet ei ole kokaan helppo juttu,ei itse sairastuneelle sen enempää kuin sairastuneen omaisille, tai ystäville. Häntä hoitavalta henkilökunnaltakin muistisairaan hoito vaati joskus "kikkakolmosia" eli hänen harhautamistaan uskomaan valheet todeksi, niin julmalta kuin se kuulostaakin. Tästä kaikesta minulla on omakohtaisia kokemuksia niin muistisairaan omaisena kuin heitä työssäni hoitaneenakin. Vanhentuneet lääkkeet löytämässäsi purkissa voivat nekin olla oleet "kikkakolmosia",lumelääkkeitä, mene ja tiedä. Siinä olet aivan oikeassa, että oikeasti vanhentuneet lääkkeet pitää aina viedä apteekkiin tuhottaviksi

Olen joutunut työssäni osallistumaan tapaukseen jossa hoidettavamme muistisairaalle vanhukselle joudutiin tekemään "kikkakolmonen" eli laittamaan lumelääkkeitä vanhoihin purkkeihin saadaksemme hänet rauhoitumaan uskottelemalla, että hän saa ottaa itse lääkkeensä. Omaiseni taas ei yhdessä vaiheessa sairauttaan suostunut pitämään valoja päällä lainkaan. Estääksemme omaistani loukkaamasta itseään pimeässä jouduimme asentamaan lamppuihin liiketunnistimet ym. uutta tekniikkaa ja valehtelmaa että lamppuja ei saa enää ikinä pois päältä koko vuorokaudeksi.

Toivon sinulle Toffe jakamisia ja pidän peukkuja, että saisitte muistisairaanne oikeaan aikaan laitoshoitoon. Minulle näin kävi omaiseni kanssa ja olen siitä hyvin kiitollinen asian järjestäneelle lääkärille.

Kysyjän kommentti

Kiitos kaikille vastaajille!\r\n\r\nEi helppoa ole ei sen myönnän, tänään taas katsomassa vanhempiani.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 24.01.2013 - 18:40

Riippuu lääkkeestä, sanoi meidän apteekkari aikanaan.Yleensä kaiketi teho vain vähenee. Mutta tapaus tapauksena...
Minulla on ollut asiakas, joka kärsi samaisesta Alzheimerista.Jalat pelasivat erinomisesti ,mutta pää ei.Asui siis kotonaan apujen turvin.Ja hän lähti ainoastaan lääkäriin, jos kotoaan omineen poistui.Hänestä tuli vakituinen asiakas läheiseen lääkäritaloon.Hän saattoi käydä jokaisena viikon päivänä pyrkimässä lääkärin luo hakemaan unilääkkeitä, kun mielestään kärsi unettomuudesta.Emme tienneet, mitä tehdä...Mutta jotain oli tehtävä!
Asiakkaan ulkomailla asuvien tyttärien, lääkärin ja meidän hoitajien yhteisestä sopimuksesta hän sai lääkäritalolta liuskan vitamiinitabletteja aina silloin tällöin (joita sitten kotoa löytyikin pilvin pimein...), mutta asiakas oli onnellinen ja palasi kotiinsa.Sillä eihän hän nyt hullu ole!
Tämä vain tuli mieleen.Asiakas jo nukkunut ikiuneen ja saanut rauhan.

Alzheimer on vaikea sairaus.Varsinkin omaisille.Se kysyy todella voimia, sillä ihmisen persoona muuttuu täysin.Jaksamista sinne!

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 24.01.2013 - 22:54

Minulla on sellainen kuva että vanhat lääkkeet kehoitetaan viemään apteekkiin.
Eivät kaikki hetkessä vanhene, mutta jos ovat jo muutaman vuoden vanhoja - silloin ei ehkä kannata niitä ottaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.01.2013 - 07:02

Vanhentunutta lääkettä en ota itse,enkä anna toisellekkaan.Vanhentuessaan lääkkeen koostumus saattaa muuttua.

Lisätty: 25.01.2013 - 07:05

Äitini otti migreeni lääkkeen joka oli vanhentunut,sairaala reissu seurasi siitä,kun hän sai allergia kohtauksen,onneksi veljeni meni käymään äitimme luona ja tajusi tilanteen,muuten siinä oisi käynyt huonosti.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.01.2013 - 23:09

Siinä vaiheea kun äitini poisnukkui.
Oli paljon lääkeitä ja vein apteekiin kaikki lääkkeet..eikä kukaan ole koskaan kysellyt jälkikäteen lääkkeistä.,vaikka oli unilääkeitä myös.
Olet tehnyt ihan oikein..vaikka olet saanut pahoittaa mielesi..