Himmelistä puheenollen, oletko itse tehnyt himmeleitä ja onko taito hyppysissä vieläkin jos pitäisi se tehdä?

Minä olen tehnyt nuorena melkein lapsena paljon himmeleitä mummolan navetassa niitä värkkäsimme. en ole varma osaisinko enään tehdä sitä.

Avainsanat: olkihimmeli

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 17.12.2012 - 21:22

Äidin äiti opetti teon, mutten ollut pikku tyttönä kovin taitava.Ihan perusjuttuja vaan.
Mummo itse teki komeita ja isoja himmeleitä.Kertoi senkin, että mitä komeamman himmelin osasi mökin tyttö tehdä, sitä parempi sato sitten oli tulossa :) Kuulemma joka jouluksi tehtiin uusi himmeli, joka kattoon laitettiin....Nimi, joka tarkoittaa muuten taivasta,sekä himmeli itse, tuli alunperin Ruotsista Suomeen.

Kysyjän kommentti

Girasol kiitos vastauksesta ja joulupäivän rauhaa Sinulle. Himmeli sanalla ei kuulemma ole mitöön merkitystä, mutta kuulin radiosta, että se vastaisi taivas sanaa.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 18.12.2012 - 06:46

Lapsuudessa niitä tehtiin, mutta minun pökkelö-sormilla ei enää näperrellä. Himmelit ovat kauniita ja tuovat mieleen vanhanajan joulut.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.12.2012 - 10:05

Olen joskus tehnyt äitini kanssa himmelin. En osaisi tehdä enää.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 18.12.2012 - 15:30

Jos ohjeet saisin, niin osaisin. Nuorena sellaisen tein.

  Ilmoita asiaton vastaus
amu
Vastattu: 18.12.2012 - 18:21

joskus kakarana on tullut yritettyä, nyt ei ole käynyt himmelit edes mielessä, voisihan sitä tyttären kanssa kokeilla ;)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.12.2012 - 19:38

Yhden himmelin olen elämäni varrella värkännyt, se roikkui jouluna katossa muutamana vuonna, kunnes se kesälepopaikassaan joutui kissa pahalaisen leluksi, himmelistä jäi vain kasa revittyjä olkia ullakon lattialle.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 18.12.2012 - 20:42

Se on laji jota en osaa, kotona oli himmeli, mutta en muista koskaan nähneeni että meillä tehtiin vaikka rukiinoljista ei olisi ollut pulaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.12.2012 - 22:22

Setäni teki aikoinaan suuria himmeleitä ja opetti minutkin...Nyt ei kyllä enään tullut tehtyä..on tainnut taitokin jo ruostua.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.12.2012 - 10:39

Uskon osaavani tehdä himmeleitä ja myös olkitähtiä litistetyistä oljista. Aiemmin olen tehnyt paljonkin olkitöitä ja kaapissani on vieläkin olkia. Muistelen aina lyhteiden sitomista pellolla ja kuhilaiden kokoamista.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.12.2012 - 07:52

Taito on tallella, mutta tekeminen on jäänyt.