saako syödä valkosuklaata jos on allerginen suklaalleelle niin saako sitä syä vai ei

allerginen suklaale

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 07.11.2008 - 16:05

Hammaslääkärini kanssa tuli juuri eilen juteltua suklaasta. Hänen tyttönsä on allerginen suklaalle mutta pystyy syömään valkosuklaata. Eli voinet kokeilla. En vain tiedä mille suklaan osalle olet allerginen, joten jos sitä löytyy valkosuklaasta niin sitten et voi. Mutta yleisesti ottaen suklaa-allergikot voivat syödä suklaata.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.11.2008 - 16:08

Suklaassa allergiaa voi aiheuttaa kaakao, maito ja pähkinät. Varsinainen kaakao-allergia on niistä harvinaisin. Suklaasta valkosuklaa sopii kaakaoallergiselle ja tumma suklaa maitoallergiselle. Uusimman käsityksen mukaan monista suklaakääreistä löytyvä maininta ”saattaa sisältää pähkinää/maapähkinää” on yleensä turha. Mahdollinen allergeenimäärä on niin pieni, että se ei aiheuta vakavia haittoja syöjille. Suklaan soijalesitiini voi aiheuttaa oireita herkimmille soija-allergiselle.

Ennen arveltiin, että suklaassa oleva biogeeninen amiini aiheuttaisi yliherkkyysoireita atoopikoille, mutta tutkimustulokset eivät tue tätä käsitystä. Biogeenisia amiineja on monissa ruoka-aineissa, viineissä, tietyissä juustoissa, tonnikalassa, ja pinaatissa, mutta niiden määrä ruuassa ei riitä yksin aiheuttamaan oireita. Suurin osa suklaan ja muiden ruoka-aineiden aiheuttamista erilaisista vatsaoireista onkin tuntematonta alkuperää.

Joten mielestäni voi syödä valkosuklaata.

Lähteet:
www.allergia.com/?350_m=806&s=737

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.11.2008 - 16:10

olen allerginen mutta rakastan sitä vain aivan liikaa joten suostun kärsimään

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.11.2008 - 12:55

Suklaa-allergikko voi syödä Valkosuklaata.