Oletko koskaan pudonnut jäihin?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 03.12.2012 - 12:37

Noin 15 vuotta sitten ajelimme moottorikelkalla koko perhe (minä ja neljä lasta) kyydissä reessä takana mökillä järvellä. Kelkka alkoi vajota ja me nopeasti nousimme reestä pois. Vettä oli 20 senttiä, mutta sen alla olikin sitten toinen jää, joka kantoi. Pääsimme kotiin kun onnistuimme saamaan kelkan kestävälle jäälle. Se on pahin jääkokemus minulla.

Kysyjän kommentti

Onni siis onnettomuudessa! Onneksi tarina päättyi noinkin hyvin ...Kiitos vastauksesta!

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Ida
Vastattu: 02.12.2012 - 22:05

Onneksi en ole. Olen kyllä niin arka jäälle menijä, että minun pitää saada kolmena kappaleena todistus siitä, että jäätä on vähintään 50 cm ennenkuin suostun jäälle menemään. Ja silloinkin laitan toisen menemään edeltä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.12.2012 - 06:29

En ole mutta jäihin pudonnutta hevosta jäistä ylös auttamassa olen ollut 50-luvulla. Sain opin siihen miten se tapahtuu nosto meinaan!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.12.2012 - 07:06

En ole, mutta lapsena olen pudonnut kotipuroon. Tyttäreni myös pienenä..oiskohan joku perinne meidän suvussa, huh.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.12.2012 - 09:46

En ole.

Eräs tarina kertoo anopin pudonneen Kokemäen joen jäihin ja sinne jääneen.
Keväällä sitten löytyi ja oli täynnä nahkiaisia.

Lopputulos oli seuraava:

Nahkiaiset myyntiin,
anoppi takaisin pyyntiin.

Lähteet:
muistilokero

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 03.12.2012 - 10:19

En ole pudonnut, mutta läheltäpiti tilanne on ollut.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.12.2012 - 13:14

En onnekseni ole kokenut jäihinputoamisen kauhuja, vaikka kävelemisen taidon opittuani olenkin kuljeskellut todella paljon monien talvisten järvien jääpeitteillä ja silloin tällöin tallustellut myös merenjäällä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.12.2012 - 15:27

En onneksi ole.

Olen arka vesillä- ja jäälläliikkuja. Arkuus juontaa juurensa lapsuuteen, kun olin hukkua. Pelko hukkumisesta ja veden varaan joutumisesta yllättäin on vieläkin olemassa.

Viikonloppuna kyllä ihmettelin suuresti, kun mökkinaapuri viritteli verkkoja jäällä taiteillen. Jää oli melkein 5 senttiä paksua. Kiire on päästä hengestään.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.12.2012 - 20:41

Kaksi kertaa on tullut uitua pilkkihaalarit päällä. Ensimmäinen kerta oli, kun olimme kaverin kanssa potkukelkoilla liikkeellä. Kaverini meni edellä potkutellen vauhdilla eteenpäin. Minä jonkin matkaa perässä. Aloin katsella, että on ohuen näköistä jäätä hidastin vauhtia ja nostin toisenkin jalan jalakselle ja huutelin kaverilleni, että mistä sinä oikein menit. Vauhti alkoi pysähtyä ja samassa minä kelkan kanssa jään läpi. Vain pipo jäi pinnalle. Onneksi pidin kairasta kiinni ja sain heitettyä sen jäälle, sitten osittain kelluvan pilkkirepun. Kaverini oli huomannut minun pulahdukseni. Kelkkaili hakemaan rannasta pitkää puuta, jolla saisi helpattua minua ylös. Hän tuli lähemmäs minua ja huusi, että ota risusta kiinni. Minä vastasin siihen, etten minä kelkkaani jätä ja samalla sukelsin vielä sen ylös pohjasta. Sitten vasta oli minun vuoro. Tavarat kasaan ja sitten autolle. Märät vaatteet kalsareita ja paitaa lukuun ottamatta auton lavalle ja kohti kotia.

Toisella kerralla olin made pilkillä illalla tammikuussa. Pakkasta oli n. 20 astetta miehiä kapealla joki jäällä toistakymmentä. Paikka minulle tuttu monista reissuista. Niin vaan kävi, että virta oli kuluttanut jäätä alapuolelta ja minä vyötäröä myöden jään läpi. Onneksi ei ollut kuin pilkkivapa kädessä ja kaira toisessa. Kuin korkki poukkasin jäälle selälleni heti pudottuani. Tavarat kasaan ja kolmen kilometrin kävely autolle. Autolle päästyäni ei enään jalat polvesta taipuneet kyllä pakkanen pilkkihaalarit niin jäädytti.

Mutta näistä ylläolevista huolimatta nyt itsenäisyyspäivänä aion aloittaa pilkkikauden.

  Ilmoita asiaton vastaus
amu
Vastattu: 03.12.2012 - 22:37

en ole, en kovin mielelläni heikoilla jäillä kuljeskele vaikka keväällä aurinko ja pilkkivehkeet houkuttelevatkin ;)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.12.2012 - 20:51

Olen kyllä, mutta onnekseni rantajäähän, josta koulukaverini pystyi minut auttamaan rannalle. Olin tuolloin rasavilli 10-vuotias.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.12.2012 - 22:06

En ole pudonnut jäihin, sillä mikään jää ei kestäisi minun painoani, joten olen itse itselleni varoitustaulu.