voisiko joku profiloida minulle raamatun sananlaskujen kirjoittajaa/kirjoittajia?

vt-viisaus ja runous kirjat

Avainsanat: raamattu vt sananlaskut sananlasku

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 07.11.2008 - 12:11

Sananlaskujen kirja kuuluu ns. viisauskirjallisuuteen Jobin ja Saarnaajan kirjan ohella.Se pitää sisällään ohjeita, jotka auttavat ihmistä selviytymään arjen keskellä. Ja luku- ja kirjoitustaidottomat Lähi-Idän paimentolaiset vielä nykyäänkin osaavat ulkomuistista toistaa tuhansia sananlaskuja.

Kuningas Salomo liitetään Sananlaskujen, Saarnaajan ja Laulujen Laulun kirjojen kirjoittajaksi. Aivan Sananlaskujen kirjan alussa todetaan:"Salomon, Daavidin pojan, Israelin kuninkaan sanalaskut. Kirjoittajia on kuitenkin muita. Esim. Sananl. 25:1 todetaan; Nämäkin ovat Salomonin sananlaskuja, Juudan kuninkaan Hiskian miehet ovat ne koonneet. Hiskia eli noin 300 vuotta Salomon jälkeen.
Sananlaskuja ovat kirjoittaneet myös massalainen Agurin, Jaken poika. Kirjan viimeisessä luvussa on myös Lemuelin sanoja, jotka hän on oppinut äidiltään.

Sananlaskut ovat olleetkin keino, jolla vanhemmat sukupolvet ovat siirtäneet viisautta tuleville polville.

Salomonista, Daavidin pojasta, on kattava kuvaus Vanhassa Testamentissa. Hän oli tuottelias kirjailijana, joka kirjoitti kolmetuhatta viisasta lausumaa ja hänen laulujaan on tuhatviisi.(1 Kun 5:12-14)

Kattava vastaus kysymykseen olisi ihan esseen paikka. Jotakin ihan pintaa rääpäisin lonkalta.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 07.11.2008 - 13:34

Väitöskirjoja löytyy teologisten tiedekuntien kirjastoista.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.11.2008 - 13:07

Profiloija-tekee havaintoja ihmisestä,luonteesta,mahdollisesta rikoksesta.
Lukisin itse väitös-ym.kirjallisuutta.Miniraamattuja tiivistettynä on myytävänä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.11.2008 - 16:05

Varmaan tiedätkin että Salomo oli viisas mutta viisaus ei paljon painanut kun hän vanhoilla päivillään retkahti muutamien vaimojensa myötä epäjumalienpalvontaan, ja menetti Jumalan suosion, Tätä ei moni tiedä koskaei ole Kirjaa lukenut kokonaan.

Lisätty: 09.11.2008 - 16:21

Itse asiassa Lemuelkin on saattanut olla Salomo itse. Salomon äiti oli avionrikkoinen Batseba jota Salomo kuitenkin kohtli kunnioittavasti eräässä tilanteessa johtuen ilmeisesti siitä että Batseba oli aidosti katunut väärintekoaan kuten Daavidkin, joten Batseba on voinut olla Salomonin opastaja Jumalan mielen mukaiseksi mieheksi.