Herrasmies vs. Rouvasnainen

Kohtelias mieshän on Herrasmies. Onko siis kohtelias nainen Rouvasnainen?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 01.12.2011 - 10:46

Voishan se niin olla , että herrasmiehet pysyisivät paremmin kotosalla, kun keitiössä hääräilisi
rouvasnainen, ei se kauhea hellapoliisi, mistä tulee mitä vain mieleen. Kärttyinen akka kauhanvarressa ei ole mikään houkutteleva näky.
Minun milestäni ei ne niin herraskaisia tarvitse olla miehenkään eleet, kun ovat käytökseltään siistejä ja
tavaalisen tuntuisia.
Minä en ole paljon herrrakansan seurassa oleskellut, että en varmaan osaisi käyttäytyä kaikkien etikettien mukaan.
Mieheni oli taituri siinä suhteessa, oli ilo liikkua hänen kanssaan ei tarvinnut mokia pelätä,muuta kuin omalla kohdallani. Saanen kait kutsua Sirtuunapippuria nyt rouvasnaisen nimellä, tämän kerran, kun hokasi tuollaisenkin seikan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.12.2011 - 10:50

Rouvasnainen ei sanana ole kovinkaan vakiintunut, mutta mielestäni ilmaus sopii "hienolle" naiselle.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.12.2011 - 11:34

On vähän vieraampi sana, mutta sinällään ihan ok. Aikoinaan kotonani emäntää kutsuttiin perheministeriksi...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.12.2011 - 13:56

Herrasmies kuvaa määärtynlaisia miehiä, eli lähinnä tavoiltaan moitteettomia. Mikä sopisi fiksulle, vastaavanlaiselle naiselle, en tiedä. Herrasnainen....? Rouvasnainen kuulostaa kielikorvaan huonolta ilmaisulta eli sitä sanaa ei voi käyttää.
Herrasmies ilahduttaa aina, niitäkin sentään on.... mutta korrektisti ja huomaavaisesti käyttäytyvä nainen jää ilman määritelmää, heitäkin todella on.
Oma mieheni kuuluu kyllä herrasmiesten joukkoon, riskittä voi hänen kanssaan mennä minne vaan, mokia ei tapahdu.
Tyttäreni olen kasvattanut "herrasnaiseksi".

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.12.2011 - 14:54

varmaan sopisi - toisaalta lady sopii myös.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.12.2011 - 16:00

Lady kaiketi hieman käytetympi muoto :)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.12.2011 - 17:05

Sanaleikki jatukoon.

Mies on talossa herras.
Rouva on talossa naises.

Kuka tekee ja mitä, on vain kuviteltavissa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.12.2011 - 18:29

Herra panee alulle ja rouva tekee!

  Ilmoita asiaton vastaus
amu
Vastattu: 01.12.2011 - 19:17

ei kuullosta hyvältä korvaan tuo rouvasnainen, mutta jos sitä käytettäisiin, ehkä siihen tottuisi, olen toisinaan tavannut noita "rouvasnaisia" joten tiedän että niitä on ;)