Onko kappaleella "kristallivirta" jokin erityinen merkitys Karjalan evakoille?

www.youtube.com/watch?v=1Q4BZZ-KYf4

Avainsanat: kristallivirta

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 24.11.2011 - 15:52

kaunis kappale, monissa siunaustilaisuuksissa olen kuullut kyseisen musiikin joko laulettuna tai instrumentaalisesti. hmmm hmmm, en kyllä osaa yhdistä kyseistä kappaletta mainitsemaasi asiaan.

Lisätty: 24.11.2011 - 15:57

paitsi ehkäpä heillä on samanlainen ikävä ja kaipuu sinne mistä ovat lähteneet, Karjalan kunnaille ,paluu entisille sijoille. ... . kivisille pelloille, mutta kaikki oli silloin ennen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.11.2011 - 15:56

Voi ollakin, mutta minä en sitä hoksaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.11.2011 - 16:07

Lauloin tuota mummon ja papan kanssa pienenä....Pappa jäi orvoksi 2-vuotiaana ; hänen juurensa hyvin vahvasti Karjalassa...Mummon myös;hänen isänsä oli siellä jossakin Terijoen laitamilla arvostettu hevosmies... Niin sitten molemmat päätyivät Mäntyharjun-Kouvolan seudulle ja tapasivat toisensa.Värikästä elämää oli molemmilla nuorena.Pappa kulki kaivonkatsoja-kirvesmiehenä pitkin ja poikin, kunnes asettui tänne.Mummo taas oli nuoruutensa mm. Mathilda Freden aputyttönä...Kouvolan kartanossa ja muuallakin...Tarinoitaan oli pienenä mahtavaa kuunnella.
Nyt molemmat olisivat yli sata vuotiaita, jos eläisivät.Kaipaan heitä usein,sillä he minut periaatteessa kasvattivat;vanhempani tekivät molemmat vuorotöitä saadakseen elämänsä alkuun...
Kiitos tuosta kappaleesta Matula.Kaiketi siinä kaikki kärsimys ja ikävä tiivistyy.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.11.2011 - 17:20

Kiristallivirta on yksi minun parhaimmista lempikappaleistani.
Se on meidän suvussa mennyt kappelissa siunauslauluna , joko jonkun esittämänä tai yhteislauluna.
En näe sillä mitään yhteyttä Karjalaan, vaikka mieheni oli Karjalan evakoita, mutta isäni toi laulun
esiin meille jo paljon ennekuin mieheni tuli kuvioihin.
Isäni oli supi suomalainen.
Nyt kuulin eilen toisen kauniin laulun Kristallivirralla tavataan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.11.2011 - 19:50

Yhdistän enemmän tuon laulun siunaustilaisuuksiin liittyvänä. Sukuni juuret ovat Karjalassa, mutta tämä laulu ei mitenkään ole sieltä kautta noussut merkitykselliseksi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.11.2011 - 20:01

Kaunis laulu mutta Karjalaa en tuosta löydä...

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 24.11.2011 - 23:17

olen kuullut, että monelle evakolle se on ollut merkityksellinen kappale.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.11.2011 - 06:47

MInä en ole mahdollisesta yhteydestä kuullut mitään.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.11.2011 - 08:22

Kaunis kappale,mutta en tiedä miten liittyy evakoihin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.11.2011 - 20:39

Kyllä vain. Luovutetun Karjalan mailla syntyneen mummoni lempparibiisi. Siinä on se sävel, mikä soi surua ja etenkin kaihoa johonkin, mitä ei enää ole... ei ainakaan ennallaan... Soi myös mummon siunaustilaisuudessa. Mummon oma toive elläissään.