Ostatko eettisesti tuotettuja kananmunia?

McDonalds (USA) irtisanoi kananmunatoimittajansa sen jälkeen, kun aktivisti oli kuvannut eläinten järkyttävät elinolosuhteet kanalassa. En usko, etteikö Suomi olisi tästä poikkeus.
www.iltalehti.fi/ulkomaat/20...9_ul.shtml

Lisätty: 21.11.2011 - 08:49

Amu: luomumunat ovat ainoat varmasti eettisesti tuotetut kananmunat (valvonta pitää tästä huolen kuten myös muista luomutuotteista). Ne ovat myös ravintoarvoltaan parhaat.

Toffe: kiitos hyvästä linkistä, jossa paljon muutakin tietoutta mm. tehokasvatetuista broilereista.

Avainsanat: kanalan ankeat olot

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 21.11.2011 - 05:47

Aamurähmän kanssa luin esteettisesti tuotetuista munista. Itse ostin viimeksi sokkarilta Rainbowin kotelossa olevia munia, kun oli ainut merkki suurpakkauskamaa.
Tosin olen aiemmin ostanut munia myös suoraan kanalan pitäjältä. Pieni kanala ja siellä ne mennä kaakattivat.... Pyrstöjen määrä oli sen verran pieni, että EU direktiivien saattelemana myös kanat saateltiin elokuun viimeiseen päivään n. vuosi sitten.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

amu
Vastattu: 21.11.2011 - 00:52

ostanhan minä, jos ne ovat niitä halvimpia ;) minkälainen muna on eettisesti tuotettu? saako niitä jostakin? kuka sen eettisyyden määrittelee?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.11.2011 - 06:17

Vapaan kanan munia olen ostanut, näin on pakkauskotelossa lukenut.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.11.2011 - 07:13

Ostan välilä luomukanamunia sitten noita laitilakanalan ,munia.Niissä on häkkikanoja ja lattiakanoja.
Tulipa lapsuus mieleeni. Tein kotona ruskeankanan hautumia tipun poikasia,Olipa ne ihania untuvikkoja, heti rupesi nokkimaan jyväsiä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.11.2011 - 07:16

www.sey.fi/elaintietoa/tuota...nanmunista

tässä opas kananmuniin eläinsuojeluyhdistykseltä!!!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.11.2011 - 07:24

Ostelen mitä mieleen juolahtaa. Ei niillä suurempaa eroa ole.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.11.2011 - 07:37

Sen varran katson, että kennossa lukee joko vapaasti kavsvaneiden kanojen munia, luomu- tai virikekanojen tuotoksia...liekö sitten niin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.11.2011 - 07:45

Kyllä minä Amun kanssa samalla kananmunakasalla olen , siis halvemmalla.
Se on pakko nykyaikana, kun ei enään riihen orren alta etsitä kananpesää.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.11.2011 - 10:29

Vapaan kanan munat käytössä,hintaero ei minusta mainittava...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.11.2011 - 14:57

Jotain luomutuotetta kyllä Stockmannilta, ovat huomattavasti arvokkaampia hinnaltaan, niitä saa irtomyynnistä, se on etu, ei tarvitse isoa määrää ostaa kerrallaan.
Vapaan kananmunia ostan myös neljän kpln pakkauksessa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 21.11.2011 - 19:44

Meillä menee tosi vähän kananmunia, että otan melkeinpä sen, mikä ensimmäisenä osuu käteen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.11.2011 - 13:39

Pyrin ostamaan onnellisen kanan munia aina, kun niitä' tarjolla. tiedä sitten todellisuutta, kuinka onnellista se kanan elämä on.