Nyt kun mielemme herkistyy olemaan hyvä, hellä ja auttavainen. Oletko jouluenkeli jollekin ihmiselle tai ryhmälle?

Kirjoitan tähän pienen sanotaan vaikka advenntisadun.

Olipa kerran suunnattoman rikas perijätär, joka ei koskaan antanut mitään köyhille.
Sen sijaan hän lupasi omaisuutensa erään sisarensä lapselle.
Pyhä Makarios päätti auttaa tätä naista. Hän oli aikaisemmalta ajaltaan jalokivien hioja.
Hän meni tuon perijättären luo ja kertoi hallussaan olevan jalokiviä, smaragdeja ja akvamarineeja.
Ne ovat sunnattoman arvokkaita mutta hän voisi myydä ne naiselle. Tämä tarttui oitis tarjoukseen
ja antoi Makariokselle viisisataa kultarahaa.
Aika kului, ja perijätär tahtoi nähdä jalokivet, joihin hänen rahansa oli käytetty.
Pyhä Makarios vei silloin naisen köyhäintaloon , jonka johtajana hän toimi.
Rikas nainen seurasi hyvin tyytyväisenä, odottaen näkevänsä jalokivet.
"haluatjo nähdä ensin akvamariinit vai smaradagdit?"
"Ihan sama" vastasi perijätär.
Silloin mies johdatti hänet köyhäintalon ylimpään kerrokseen, jossa asui naispuolisia raajarikkoja ja sanoi:"Tässä ovat akvamariinit:" Sitten hän vei naisen alakertaan ja näytti köyhiä sairaita miehiä sanoen:Tässä ovat smaragdit. Pidätkö niistä? Jos et, vie takaisin kultasi."
Silloin nainen ymmärsi toimineensa Jumalan tahtoa vastaan ja katui.

Tämä adventtisatu ei ole kirjoitettu ketään vastaan, vaan minusta se oli kaunis.

Lisätty: 16.11.2011 - 14:52

Mukaelma kirjasta Motres Ecclesiae

Avainsanat: rikas ja köyhät(kategoria saa kukin keksiä itse.)

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 23.11.2011 - 12:48

Hieno tarina.
Minulla on suurissa vaikeuksiss oleva ystävä, jonka nimittää minua enkelikseen, koska pyrin mahdollisuuksien mukaan auttamaan häntä ja hänen lapsiaa. Mutta en minä mikään enkeli itse tunne olevani.

Kysyjän kommentti

Kiitos tuutikki vastauksestasi, niinhän se on, että meidäm pitäisi olla lähimmäinen ja auttavainen jokapäivä, enkä korota asemaani jouluna, mutta se joulumieli tulee herkemmin.
Oman roposeni laitoin IRR-työn kautta kummilapselleni.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 16.11.2011 - 15:25

Todella hieno tarina, kivet menivät hyvään tarkoitukseen...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.11.2011 - 19:22

Upean tarinan sirkkaliisa laitoit. Omat pienet roponi vien yleensä Pelastusarmeijan joulupataan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.11.2011 - 08:42

Menemättä tarinaan mitenkään täytyy sanoa että hyvyyttä eli inhimillisyyttä on hyvä harrastaa läpi vuoden.Sitä teen kyllä itse eli pieniä tekoja jotka ilahduttavat lähimmäisiä.
Hyvyyden keskittäminen pelkästään joulun aikaan, lieneekö se vain huonon omantunnon paikkaamista?

Lisätty: 18.11.2011 - 08:54

Osallistun Hyvä Joulumieli-keräykseen eli laitan rahaa tilille. Nyt se keräys on virallisesti avattu.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.11.2011 - 11:18

Ahmat12 kanssa samaa mieltä: hyviä tekoja pitäisi tehdä läpi vuoden ja vuosikymmenten ja mieluimmin niin, ettei vasen käsi tiedä mitä oikea tekee.

Tarina oli kaunis. Kiitos Sirkkaliisa!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.11.2011 - 03:57

Todella kaunis tarina.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.11.2011 - 09:34

Kokemusta rikkaampi. Kaunis tarina.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 19.11.2011 - 23:15

En kohottaisi edes jouluna itseäni korkeammaksi mitä olen. Pienet asiat alati ja kauniit, ystävälliset sanat sekä rehellisyys kuuluvat jokapäiväiseen elämään.