Vieras
Kysytty: 02.11.2008 - 11:09

miksi autossa on variaattori?

 
  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Käyttäjien valitsema paras vastaus

Vieras
Vastattu: 02.11.2008 - 11:24

Ei niitä olekaan, kuin automaattivaihdelaatikoissa, jos enää niissäkään. Variaattori on jonkinmoinen momentin muunnin, kuten esim. moottorisahoissa ja joissakin vanhoissa volvoissa, mutta onko niitä vielä, sitä en tiedä. Skoottereissa tällainen voi olla nykyisinkin tai sitten joku toinen kehittyneempi versio.
Variaattori perustuu kuitenkin keskipakoisvoimaan, joka suurentaa käytettävää vaihdetta automaattisesti, mitä enemmän kierroksia antaa.


  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 02.11.2008 - 11:21

Variaattori on automaattinen voimansiirtojärjestelmä, jonka välityssuhde muuttuu moottorin kierrosten sekä kuormituksen mukaan. Tämän avulla käytössä on aina parhain välitys ja moottori pyrkii toimimaan taloudellisimmalla noin 2 000–3 000 rpm:n alueella. Variaattorin toiminta perustuu kartiomaisiin hihnapyöriin sekä edessä että takana, sekä niitä yhdistävään voimansiirtohihnaan. Hihnan asentoa kartioilla säätelee yksinkertainen keskipakoisvoimaan perustuva puristusmekanismi joka siten pyrkii muuttamaan välitystä moottorille edullisimmaksi

Lisätty: 02.11.2008 - 15:51

Variaattoreita käytetään yleisesti moottorikelkoissa, mönkijöissä ja skoottereissa. DAF ja Volvo ovat valmistaneet variaattori-voimansiirrolla (Variomatic) toimivia henkilöautoja, esimerkiksi Volvo 343 sekä DAF 66, myös Nissan on valmistanut Primeraa Transmatic-nimisellä variaattorilla.

Nykyään portaaton vaihteisto on elektronisesti ohjattu (CVT) ja toimii samojen periaatteiden mukaan kuin DAF:n alun perin suunnittelema variaattori. Kuminen vetohihna on saanut väistyä teräslameleista valmistetun hihnan tieltä. CVT-vaihteistoja tarjotaan muun muassa Audiin, Hondaan sekä uuteen Miniin.



Lähteet:
fi.wikipedia.org/wiki/Variaattori

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.11.2008 - 15:45

Skoottereissa juu on nykyään melkein kaikissa mutta autoisa ei oo ollu pariin kymmeneen vuoteen enää. syy: hihnat paukkuu poikki kun koittaa enemmän kiihrytellä.


  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.11.2008 - 02:21

varioi voimansiirtoa impulssimomentin avulla.


  Ilmoita asiaton vastaus
Tämä kysymys on suljettu, mutta voit edelleen vastata siihen. Et kuitenkaan tienaa pisteitä vastauksestasi tähän kysymykseen.

Vastaa kysymykseen

Rekisteröidy vastataksesi kysymykseen. Rekisteröityminen on nopeaa ja helppoa!

Rekisteröidy

Oletko jo rekisteröitynyt? Kirjaudu sisään
You may login with either your assigned username or your e-mail address.
The password field is case sensitive.

Ohjeita vastaajalle

  1. Vastaa esitettyyn kysymykseen.
  2. Kysy itseltäsi: "Auttaisiko vastaukseni kysyjää?"
    Jätä vastaamatta, jos vastaus tuohon kysymykseen on "ei".
  3. Noudata Napsun sääntöjä.
  4. Pyri antamaan selkeitä ja perusteellisia vastauksia.
  5. Älä oleta, että kysyjä tietää kysymyksen aiheesta yhtä paljon kuin sinä.
  6. Kirjoita itse omat vastauksesi. Viittaa lähteeseen, kun lainaat tekstiä.
  7. Voit antaa kysyjälle vinkkejä vastauksen löytämiseen, vaikka et itse tietäisikään suoraa vastausta kysymykseen.
Pieni hetki, sivua ladataan.