Mitähän tänään on syöty?

Lihapullia meillä.

700 g sikanauta jauhelihaa
1 pussi ranskalaista sipulikeittoa
3 kpl kanamunaa
2 tl paprikajauhetta
2,5 dl ruokakermaa
norkosen suolaa
jonkin verran korppujauhoja

kerma ja ranskalainen sipulikeitto turpoamaan
munat ja mausteet mukaan

jonkin ajan päästä jauheliha ja tarpeellinen määtä korppujauhoja (löysä taikina)

sitten pyöritellään pulliksi
sormella reikä, johon piilotetaan nokare aura sinihomejuustoa

Maiskis napsulaisille!

Avainsanat: lihapulla

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 03.11.2011 - 19:21

Meillä syötiin bataattimuusia ja "Tosi hyvät jauhelihapihvit":

500 g paistijauhelihaa
2-3 sipulia hienoksi pilkottuina
1 rkl valkopippuria
2 tl merisuolaa
100 g (purkki) smetanaa (myös ranskankerma käy tai 1-2 dl kermaa, maitoa tai vettä)
170 g pekonia hienonnettuna
1 muna

Kuumenna uuni 200 asteeseen. Sekoita ainekset keskenään ja tee 5-6 paksuhkoa pihviä. Paista uunissa 20-30 minuuttia. Pihveistä irtoaa paljon nestettä, jonka voi halutessasi käyttää kastikkeeksi.
Juniorin sanojen mukaan vietävän hyvää...

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 03.11.2011 - 17:07

Hyvältä kuulostaa ohjeesi! Jotain samantapaista olen aikoinani itsekin vääntänyt, mutta tuota sinihomejuustoa en kyllä keksinyt laittaa. En ole oikeastaan syönyt vielä tänään, jollei munakasaamiasta lasketa lukuun. Äsken popsin suoraan paketista kalkkunaleikettä, pähkinöitä ja yhden jugut´rtin. Se sai käydä luonaasta. Päivälliseksi aion paistaa kanan maksaa, ennen en ole moista ruokaa syönyt enkä tehnyt. Jännittää nähdä, tuleeko siitä sapuskaa ihmisille, vaiko kissoille ja koirille. Mutta kokeilen kuitenkin, kun sellaista raaka-ainetta täällä näytetään käytettävän ruoanvalmistukseen. Ja sitten leivon pullaa. Aion kokeilla, onnistuuko pulla täkäläisellä kuivahiivalla, jota ei myyty pienemmissä pakkauksissa kuin 450 g. Siitä taitaa riittää moneksi vuodeksi...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.11.2011 - 18:10

IHerkulinen ohje, pitääpä kokeilla. Itse olen tänään kiireessä sortunut valmispizzaan

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.11.2011 - 18:24

Mamma paisteli paripäivää sitten hirvenjauhelihapihvejä ison kupillisen. Niitä riittää vielä täksi päiväksikin. Ei muuta kuin perunat kiehumaan ja kastike tulemaan. Sen määrän mitä syö pihvejä microon. nam nam.
Tuo reptisi oli minun lihapulliani 40 vuotta sitten, ilman paprikaa. Se on nykyisin kiellettyjen listalla kuninkaallisten tautiin taipuvalta. (luuvalo)

Lisätty: 03.11.2011 - 20:26

Se ranskalainen sipulikeitto oli hyvä ralliruoka myös 70-luvulla. Söin sitä ennen Kaakkois ralliin lähtöä. Joka siirtymällä täytyi pysähtyä ja käydä puskassa pierasemassa maha tyhjäksi. Se homma on muuten aika pikantti kun ajohaaharin yläläosa täytyy riisua ja vielä varjella ettei rappaa sitä ulosteella. Hyvin meni kisa luokan bodiumipaikka tuli ja ruskea kirjekuori!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.11.2011 - 18:24

Kylläpäs papalla on herkut, nam. Minä keitin tänään bataattikeiton. Oli siis kevennyspäivä. Iltapalaksi aion syödä palan ruisleipää, teetä ja hedelmiä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.11.2011 - 18:36

Meillä oli siikafileitä ; iskä verkoilla sai aikamoisen saaliin.Riitti sitten meillekin asti :) Nam! Puhtaista Mäntyharjun vesistä .

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.11.2011 - 19:08

Meillä syötiin tänään siskonmakkara soppaa ja hyvää oli sekin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.11.2011 - 19:32

Kiitos papalle ja Maarit77.lle hyvistä lihappullaohjeista.. Papan ohjeen mukaan olen tehnyt, mutta paprikajauhe on poissa vatsan takia. Sekä sinihomejuusto ripaus on puuttunut, en oikein ole sen ystävä.
mutta seuraavan kerran kokeilen. Teen lihamurekettakin tällä ohjeella.
Maaritin jauhelihapihvit ovat myös varmasti hyvät, kokeilen. Mutta kun yksin usein syön niin tahtoo
vain jäädä jääkaapiruoaksi, laiska kun olen.
Tänään minulla oli vieras ja keitin lihakeittoa kasvissuikaleiden kanssa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.11.2011 - 21:50

Ai tänään mitä.Mitäköhän ollaan syöty .Kahvia ja voikkoleipää mennyt useaan otteeseen.Puurot syöty.Tein munakasta ja siinä paljon lohkottuja tomaatteja.Omenaa ja banaania.Tää ollut sekameteli päivä. Saunamakkaratkin muistin syödä saunareisulla.Niin se joskus käy.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.11.2011 - 22:06

Muutama silakkapihvi tuli syötyä,saalaatin kanssa...kahvia ja voileipää illasta..

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 03.11.2011 - 23:57

Peuran jauhelihasta tehtyä Italian pataa. Hyvin upposi mummoon.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.11.2011 - 00:08

Kalasoppaa syötiin tänään tai paremminkin eilen koska näyttää kello jo olevan seuraavan
vuorokauden puolella. Kalasoppa oli lohesta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.11.2011 - 08:39

Eilen tein ison satsin kanawokkia ja sillä mennään tänäänkin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.11.2011 - 09:19

Syötiin eilen ihan tuiki tavallista ja hyvää...
Perunaa ja jauhelihakastiketta...

Lisätty: 04.11.2011 - 09:21

täytyy sanoa että tuo on oiva lihapullaohje..
unohda kerma ja laita pikkupullo vanhan ajan Vishyä niin teet loisto murekkeen...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.11.2011 - 19:23

Juusto pyttipannua, ja hyvää oli pitkästä aikaa.