Tiesitkö,että lauantaina on pyhäinpäivä?

Pyhäinpäivä ja vainajien muistopäivä.

Avainsanat: pyhäinpäivä lauantai

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 03.11.2011 - 10:06

Huomenta tai aamupäivää kissaäiti. Kyllä tiedossa on minulla tämä viidenneksi suosituin kirkkopyhä.
Pyhäinpäivä on kristillisten pyhien, marttyyrien ja vainajien muistopäivä.
Alun perin se oli marraskuun 1 pvä, mutta vuodesta 1955 sitä on vietetty ns.kiertävänä lauantaina, mikä tarkoittaa,että sitä vietetään sinä lauantaina, joka sattuu 31.10 ja 6.11. väliselle ajalle.

Pyhäinpäivä on sulautuma kahdesta juhlasta, kaikkien pyhien päivästä ja uskovien vainajien muistopäivästä.
Pyhäinpäivänä hiljennytään haudoilla ja kirkossa, se on hiljainen harras päivä.
Pyhyys ei viittää vain kuolleisiin. Uskova liittyy sukupolvien ketjuun ja kasteensa perusteella ja
Kristukseen uskovana myös on pyhä.

Kissaäiti varmaan muistaa, ennen sitä puhuttiin pyhäinmiesten päivästä, mutta stten muuttui myöhemmn pyhäinpäiväksi.

Pyhäinpäivänä luetaan kirkoissa kaikki sinä vuonna kuolleiden nimet ja minäkin aion mennä
tänä vuonna ainakin sytyttämään kirkkoon kynttilän raskain ja kaipaavin sydämin, sytytän
sen pikkusiskoni muistolle hän nukkui pois huhtikuussa.

Sori, tämä ei ole saarna, vaan ajattelin vähän kertoa tuon päivän merkityksestä meille kaIKille.
Pyhäinpäivääni kuuluu myös käynti hautausmaalla Keuruulla. Mieheni on Honkanummella, joten hänelle syttyy kynttilä kotona tai on täällä hautausmaallakin on paikka missä saa sytyttää kynttilän
muualla olevalle omaiselle.

Lähteet:
Osa goolesta ja osa omasta päästä.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 03.11.2011 - 11:11

Koko viikon oon tuota juttua kuullut ja kaupat pysyvät kiinni silloin...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.11.2011 - 11:31

Täällä se oli ja meni ajallaan.
Meno oli hurjaa, eikä vaikuttanut kovin kristilliseltä. Noitia, piruja ja zombeja kadut valtoimenaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.11.2011 - 11:50

Tiedän toki ja nyt voin nauttia siitäkin päivästä ihan kotosalla. En tykkää näistä halloween-jutuista. Mielestäni se on typerää touhua. Kävin juuri kaupassa ostamassa tarvikkeita pyhäinpäivän ja sunnuntain ruokiin. Nyt on aikaa laittaa hyvää ruokaa ja muutenkin fiilistellä. Haudoilla pitää tietenkin käydä myös.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.11.2011 - 12:10

Kiitos muistutuksesta, täytyy käydä perjantaina hakemassa viikonlopun eväät.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.11.2011 - 12:42

Hyvä, että muistutit, ruokaostokset täytyy hoitaa jo mielellään tänään.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.11.2011 - 14:52

Kyllä tiedossa on. Täytyy mennä haudoille kynttilät sytyttämään. Yleensä silloin ollut hyvin kylmää ja luntakin monesti satanut.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.11.2011 - 16:37

Siinä paikallahan ne molemmat ovat töröttäneet jo niin kauan kuin muistan....

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.11.2011 - 18:04

Minulle samanlainen päivä kuin muutkin.

Ajatus ajoittain muutenkin virtailee menneissä asioissa.

On sitä aikoinaan osattu muistella ilman almanakkaakin, mutta hyvä näin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 03.11.2011 - 22:56

Pöytäkalenterin omistavana henkilönä olin tuosta tietoinen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.11.2011 - 00:19

Olen tietoinen päivästä.Kauppojen ovet ovat kiinni lauantaina.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.11.2011 - 22:55

Kyllä tiesin tulevasta pyhäpäivästä ja kauppojen kiinnni olosta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.11.2011 - 19:13

Oli, ja meni. Tiesin minä.