Minkälainen oli ensimmäinen työpaikkasi?

Mie olin 12 vuotias,kun menin kesäksi töihin erääseen perheeseen lapsenlikaksi,selvisin siitä hommasta hengissä ja mikä tärkeintä lapsikin tuli hoidetuksi vaikka olin itsekkin ihan pentu eikä minulla ollut mitään kokemusta lastenhoidosta.Nykyisin ei enää saa käytää lapsityövoimaa hyväkseen.Työ oli ihan mukavaa ja siitä sai palkkaa minkä isäntäväki maksoi kitsastelematta.Äitini oli kyllä aika järkyttynyt,kun ilmoitin meneväni työhön,isäni taas sanoi,että nuorena on vitsa väännettävä.Hyviä muistoja piikomisestani minulla.Ajan henki oli sellainen,että ensiksi mentiin lapsenlikaksi.

Avainsanat: lapsena työtä

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 31.10.2011 - 09:02

Siis olette joutunut lapsityövoimaksi?
Itse kinusin keskenkasvuisena Gutzetin metsäpomolta tukinkuorintaa eräänä keväänä. Olisinko ollut 17 ja sain. Siinä jermujen kera vähän kilvan viisiin valkaisimme vihreää kultaa. Iltaisin olin niin poikki etten kissaa kyennyt sanomaan syötyäni ja pehkuihin savotassa. Työ oli urakkatyötä tukkien kuutiojalkojen mukaan tuli tili. Nuorempanakin tein kotitalon hommia mutta niistä ei kukaan maksanut.
Työn kuvaan kuuluu saada korvaus siitä, muuten se on puuhastelua.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 31.10.2011 - 08:26

Lapsenlikkana olin eka kerran 12-vuotiaana ja samassa perheessä sitä hommaa riitti useamman vuoden ajan. Seuraavaksi olin kyläkaupassa, jossa tein kaikkea elin olin kanssana, lihatiskin takana, pumppasin bensaa, täytin hyllyjä, pesin lattioita.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 31.10.2011 - 08:33

Lapsena tein kotitöitä ja muita maalasitaloon liittyviä hommia. Ensimmäinen oikea työpaikkani oli kaupungissa kotiapulaisena eräässä perheessä. Olin silloin 17v. Sen jälkeen tulikin sitten kyläkaupan vuoro.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 31.10.2011 - 09:03

Kesätöissä kaalipellolla. aika raskasta kitkeä roskaheiniä kaalipellosta. Kaille keätyöläisille annettiin omat pätkät pellosta ja merkittiin erivärisillä nauhoilla minkä pätkän aina kukin teki.Välillä oli kukkakaalin pakkausta ja erittelyä 1 ja 2 luokkiin ja sitten laattikkoihin. Lapsienhoitoa on ollut minulla myös nuorena kesätöinä. Sitä tehtiin silloin tosten perheessä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 31.10.2011 - 09:34

13 vuotiaana olin Tivoli Seiterässä narunvedossa, kun oli silloin Turussa jonkun aikaa vapun alla ( hyvää taskurahaa hakemassa)...
Mutta ensimmäinen virallinen tuöpaikkani oli Hellas olin siellä ATK lähettinä...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 31.10.2011 - 10:10

Sinä keväänä, kun kesäkuussa täytin 7vuotta niin jyräsin naapurin toukopellot, joita riitti moneksi päiväksi. Sain siitä ensimmäiset paperimarkkani, vuosi oli 1948. Hevonen oli laiska ja sopi minulle hyvin. Se oli pikkupojalle unelmatyötä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 31.10.2011 - 10:27

10v .aana sokerijuurikasta kesällä harvensin ja samantalon poikia hoidin.Olivat ihan peniä 2.
Ei tuolloin puhutu lapsityövoimasta. Piti tehdä kun komennettiin että oppi jotain ja sai taskurahaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 31.10.2011 - 10:34

Kengänkiillottajana Turussa pari kesää n. 12-vuotiaana.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 31.10.2011 - 11:55

Lapsenlikkana aloitin, sitten olin yhden kesän kauppa-apulaisena, jatkoin koulujen kesälomilla työntekoa Ruotsin puolella ravintolan tiskissä ja aputarjoilijana.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 31.10.2011 - 12:41

Puotipuksuna aloitin 15-vuotiaana.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 31.10.2011 - 22:25

Tsupparina mainostoimistossa. Niin ja olihan siinä yksi pesti ennen tätäkin. Ollessani alle 10-vuotias tein akrobaatin uraa, josta ansaitsinkin muutaman markan. Opin tv:stä kuinka merimiehet kävelivät polvitaipeet olkapäillä ja se näytti niin hauskalta, että opettelin jutun itsekin. Enää en taivu.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 31.10.2011 - 22:58

Möin emännille vehnäjauhoja ja isännille mopopensaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
amu
Vastattu: 01.11.2011 - 01:48

noin 13 vuotiaana lehdenjakajaksi ryhdyin vanhemman kaverin apulaiseksi ;)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.11.2011 - 11:55

Aloitin työurani perheyrityksessä, mutta kovin nuorena ei sentään. Kävin kuitenkin isäni kanssa asiakkaiden luona jo aika nuorena, ei minulla mitään toimivaltaa tai sananvaltaa ollut.
Tietysti joitain kotitöitä tein, sehän on luonnollista. Puutarhatöistä en pitänyt lainkaan,niihin joutui jo hyvin nuorena osallistumaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.11.2011 - 12:00

Kuusitoistavuotiaana kesätöihin harjoittelijaksi. Siitä sitten nelisenkymmentä vuotta samassa työpaikassa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.11.2011 - 00:46

Opettaja perheeseen menin 14 vuotiaana päivähoitajaksi. Sen jälkeen Närpiöön Algotsin tehtaalle ja sieltä Kaskisiin Metsä-Botnialle sen rakennus vaiheessa.Sitten pääsin Valtion rautateille jossa
meni vuosia.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.11.2011 - 03:44

Kotona on duunit aloitettu, ei ole ollut vaihtoehtoja.