Liian pieni palkka?

3500 euroa kuukaudessa – sen verran pitää Suomeen työn perässä muuttavan ulkomaalaisen vähintään tienata, jos elätettävänä on puoliso ja pari lasta. Muuten ei oleskelulupaa heru, vaikka moni ulkomaalainen tyytyisi vähempäänkin.
Esimerkiksi kahden aikuisen ja kahden lapsen perheen katsotaan tarvitsevan toimeentuloon 2 490 euron nettotulot kuukaudessa, mikä tarkoittaa noin 3 500 euron bruttotuloja.
Meidän perheessä tuo summa kertyy nipin napin.. mutta lapsia on tuplaten. Pitää kai vaan toivoa, ettei tule häätöä?

www.taloussanomat.fi/tyomark...1115281/12

Avainsanat: toimeentulo palkka

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 24.10.2011 - 12:43

Maahanmuuttajia on moneen junaan. Samoja sääntöjä on kyllä muissakin maissa, ei pelkästään Suomessa. Maahanmuuttajalta vaaditan se että pystyy perheensä elättämään, ei tule elämään sosiaaliturvan avulla. Hyvä pykälä mielestäni, tosin en ole viime aikoina lukenut ko. määräyksiä.
Tietysti jokaisen tulee itse harkita, miten ison perheen voi elättää.
Jostain Aasiasta tulleesta perheestä kerrottiin lehdissä. Heitä uhkasi maasta karkotus koska ansaitsevalla oli liian pienet tulot , eli pienemmät mitä laki määrää ulkomaalaisen oleskeluun liittyen.
Suomalaiset naiset ovat myöskin ansiotyössä, monet muut eivät (lukuunottamatta tietysti eurooppalaisia). Kun vierasmaalainen tulee Suomeen, täytyy tehdä ns. perushankinnat myös.
Moneen maahan mentäessä kysytään jo sitä minkä verran on rahaa varattuna oleskeluun ja saatetaan käännyttää jo rajalla takaisin.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 24.10.2011 - 12:09

Eikös suomalaisen katsota tulevan tomeen puolella siitä mitä maahanmuuttajan?
Peruspäiväraha on keskimäärin 553€ ja lisää saa kerjätä, jos onnistuu.. Maahanmuuttajien tukiaisista liikkuukin sitten ihan jotain muita summia ainakin nettikeskusteluissa. Tottahan sitä vieraalla maalla kuluu enemmän kuin kotona?
Kannattaako tulijan ylipäätään hakeutua töihin, jos saa hyvän toimeentulon ilmankin? Täytyyhän sitä olla työvoimareserviä, kun työvoimapula on koko ajan aivan nurkan takana?
Älä Maatula murehdi, ei sinua todellakaan häädetä, vaan pidetään kynsin ja hampain kiinni, toivotaan, että omistat ok-talon ja huvilan, joita voi sitten verottaa, samoin kuin bensiiniä.
Tottahan käytät myös alkoholia ja tupakkaa kohtuullisesti, ettei vain jäisi kukkaroon turhia seteleitä verottajan ulottumattomiin?
Tässä pieni piristys iloiselle veronmaksajalle; www.youtube.com/watch?v=ykV6qmNNv-M

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.10.2011 - 12:11

Pisti ihan miettimään, että mitäs tehdään suomalaisille nelihenkisille perheille, joilla tulotaso jää alle tuon...mihinkäs heidät passitetaan. Tuttavani on os-aikaisena myyjänä Prismassa ja elätettävänä neljä alle 18-vuotiasta lasta, hänellä ei tulotaso ole varmaan hädin tuskin puoltakaan tuosta 3500 eurosta, vaikka sunnuntaisin paljon töitä tekeekin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.10.2011 - 13:53

Tuo on ihan oikea periaate, että eivät sossun luukulle pyri...
Mutta kyllä on työnantajia joita silloin tällöin saadaan kiinni ihan 2€ tuntipalkkaa maksavat, että kyllä meillä on myös noita ulkomaanelävien riistäjiä...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.10.2011 - 14:16

voi meitä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.10.2011 - 14:35

Maataloudessa pienin tulo on mikä pitää tienata 10000E.vuodessa .Oli perheellinen tai ei.Sanottiin kun ajateltiin jatkajaa tilalle.Tuon jakaa 12 kk =834e.kk
Aika kivoja havaintoja määrätyistä tuloista, jota tehty jossain.Kuka niitä värkännyt teoriassa.Isoja eroja.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.10.2011 - 15:23

Totuus on tarua ihmeellisempää.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.10.2011 - 16:57

Totuuttahan Sinä Matula puolustat henkeen ja vereen asti, olen huomannut, että olet oikeuden mies.
Kyllä tämä köyhyys keskustelu velloo jokapäivä ja varsinki lasten kohdalla, se verotttaa harrastusmahdollisuuksia heiltä
Paasataan ja paasataan, mutta mistä saisi sen langas pään kiinni, että lähtisi kerä pyörimään ja vinhaan.
Kovin on surkeita kuvia vanhuksistakin kun asuvat tuolla korveperällä ja kaikki vähenee.
Olen minäkin köyhä, mutta jokapäiväinen elätus on vieä tullut, mutta enään mitä minä matkalleni tarvitseisinkaan.
Ja sitä liikaakaan kun ei raatsi heittää pois.
Kirpparille olen vienyt tavaraa, mutta sekin on vain hyvin pientä ja ei auttamista oikeastaan kun rahat keritään urheilulle. No tavallaan se on hyvä, mutta tasapuolisesti jakoon kaikki ylimääräinen.
Murtakaamme yhteistä leipää jokaiselle, on niin vaikea kun ei yksin tiedä miten aloittaa.
Ja enhän enään ole siis priima kaikkeen hommaan, mutta vaikka kirjekuorien nuolijaksi jos rahat saadaa
hyvään takoitukseen.
Tiedän myös mitä on kun mieheni jäi työttömäksi ja olin yksin työssä. No hän kuului liittoon onneksi.
Ei se rahalipas niin kovin usein harkitsemattomasti voinut olla auki.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.10.2011 - 19:25

Älä sinä Suomalainen valita jos sinun täytyy tulla toimeen perheinesi paljon pienemmillä kuukausituloilla kuin maahamme töiden perässä pyrkivän ulkomaalaisen. Heidän korkeilla tulovaatimuksillaanhan vain pyritään pitämään köyhät ja keskituloiset ulkomaalaiset pois maastamme jottei heistä tulisi joskus sosiaaliavun tarvitsijoita eikä kukaan meistä alkaisi luulla,että he vievät viimeisenkin leipämme suustamme.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 24.10.2011 - 23:55

Meillä on kaksi yritystä. Ei yksikään palkansaajista saa tuollaista palkkaa. Hyvin on pullat uunissa näillä maahanmuuttajille paistettu.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.10.2011 - 03:05

Herra varjele, jo on aikoihin eletty! En ole kuullutkaan moisista palkoista. Hyvin heillä pyyhkii.