Oletteko olleet mukana riihipuinnissa?

Mitä olette tykänneet?
www.apureportteri.fi/node/801

taavetti.blogit.fi/tietoja/s...sriihesta/
Rukiista sivutuotteena saatiin patjaoljet. Oli kiva päästä pahnoille köllimään.

Lisätty: 14.10.2011 - 17:10

Riihessä kyllä puitiin riutoilla eli varstoilla. Ei silloin puimakoneita tunnettu.
www.helsinki.fi/kansatiede/h...puinti.htm

Lisätty: 21.10.2011 - 12:29

Huuhaa Innanen laulaa
Kautta Urjalan,
läpi Huittisten
kuuluu hirveä ryske varstojen... jne

Avainsanat: perinteistä maataloutta

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 18.10.2011 - 20:55

Olen pikkupoikana tuonkin kokenut.
Mistään hinnasta tuota kokemusta en vaihtaisi pois.

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 14.10.2011 - 14:10

Tuttua puuhaa.
Ensin sirpillä viljat lakoon ja käsin lyhteiksi kekoihin nojailemaan, josta ne sitten kerättiin. Sitten tuli mullistava uutuus, itsesitoja, joka teki lyhteet automaattisesti. suomenmuseotonline.fi/fi/koh...temIndex=3 Ei se toki noin hieno ollut, vaan hevosvetoinen.
Lyhteet syötettiin jyväpää edellä puimakoneeseen www.google.com/imgres?q=puim...9,r:8,s:28 aurinkolasit päässä, se kun ampui kirpeästi jyviä naamalle, eikä suojalaseja ollut kenelläkään.
Narut piti tietysti poistaa uudelleenkäyttöä varten.
Säkkejä piti valvoa, ette pääse liian täyteen, jolloin sitä ei oikein saanut sidottua kunnolla.
Säkkipuimuri se vasta mullistava uutuus oli! Sai vain seistä koneen päällä ja sitoa ja pudotella täydet säkit pellolle. Siinä olikin nassikalle sitten askaretta kerätä satakunta painavaa säkkiä yhteen kyytiin hevoskärryille ja varastoon.

Tappuriakin olen päässyt kokeilemaan, mutta vähemmän. Sitäkin sain vain veivata.suomenmuseotonline.fi/fi/koh...temIndex=3

Oljet kerättiin tietysti elukoille, minun hetekani patjaan niitä ei vaihdettu.

En voi sanoa, että olisin siitä työstä niin suuresti nauttinut, kun säkit painoivat enemmän kuin minä.
Nykyisin kai tuskaillaan yhtä paljon paperiviidakossa ja koneissa on ilmastointi ja hyvät suodattimet, että ei tarvitse pölystä kärsiä.
Kun olit päivän äestänyt tai jyrännyt hevospelillä, niin kyllä oli tullut "rusketusta". Sen jälkeen joesta noustiin edes hieman puhtaampana, vaikka joskus siinä lipui pöhöttyneitä sikoja, lehmiä ja ties mitä elikoita. Vahingossa lienevät sinne päätyneet, sillä joissain paikoissa oli jyrkät penkereet, josta ei kyllä sorkilla nousta ylös, jos sinne tippui. Varmaan joku kyllä työnsi ainakin kuolleet porsaat virran vietäviksi?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.10.2011 - 14:45

Minä olen senverran nuorempi että korjuussa olen ollut ja korjussakin toiset sanoo.Kyllä olen syöttänyt puimakoneesseen noita viljoja ,mikä pöly kävi. Latoon heiniä ajettiin ja seipäälle niitä laitoimme.Oli se omaa hyvää aikaa. TYötä oli vaikka kuinka monelle.Komeita riihiä oli maatiloilla. .Pikku penskana leikimme alle kouluikäisenä.OLi iso vaha riihi vielä tyhjänä ja musta sisältäpäin,minä olin pappi ja toiset olivat vihkipareija jota silloin tällöin vihkasin riihessä. Hyvä haju oli riihessä, sen muistan vieläkin.Ihania paikkoja ja aikoja.Edellinen selvitti työtä perusteelliseti. Sellaista raskastahan se oli.Muistot kuitenkin kimaltaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.10.2011 - 16:20

Kyllä mamma on ollut monet riihenpuinnit ja pärstäröiköt kahlannut.
Oli hyvät oljet matrassiin sitten laittaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.10.2011 - 17:33

Kauan sitten mukana ollut nuorena tyttönä mailla ollessani...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.10.2011 - 19:13

Lapsuuteni kesät vietin heinäpellolla. Oltiin aina kesälomat maalla :)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.10.2011 - 19:25

Alle kouluikäisenä olen ollut katsomassa puintia.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.10.2011 - 23:06

Kyllä lapsena,kun olin maalla on tuttu juttu..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.10.2011 - 23:15

Tuntematon juttu, heinäpellolla olen ollut muutoin maatilan touhut ovat vierasta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.10.2011 - 00:00

Ihan tutun näköistä puuhaa, mutten itse ole tuota tehnyt.