Kaverilta kysyin, et kuis pykii? Mistä sana on tullut tähän rikkaaseen suomenkieleemme? Jäi itteeni askarruttamaan...

Kuis pykii, miten menee?. Mitä sana pykii alun perinkään tarkoittaa, vai onko lyhenne/käännös jostain? Tietty, ei pitäs käyttää sanoja, joist ei 'varmaa tietoo', täst jo aikasempii kokemuksii, kääk, sillon selvisin kyl kunnialla loppujen lopuks, mut viikon päivät työkamu katto mua vähän kummeksuen, kunnes selvis, etten ollut tarkottanut sitä, miten hän asian käsitti, pienest se on kii...muutama tai vaikkapa vaan yks kirjain väärin niin...heh

Avainsanat: sanat murteet alkuperä pykii väärinymmärrys lyhenne käännnös

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 29.10.2008 - 23:29

pykiminen on ehdottomasti niitä tökkelihommia, ei hyvin

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vieras
Vastattu: 29.10.2008 - 20:50

Tää on selvä tapaus.Sehän tulee sanoista ennenvanhaan "kuis pyyhkii". Siitä on vain laiskuuden takia jätetty pari kirjainta välistä pois, mikä on tyypillistä eteläsuomen murteille.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.10.2008 - 21:17

pykki on kyllä lähinnä synonyymi sanalle tökkii (kangertelee, on ongelmia)

esim.
Sonera pykii
Pari päivää sitten Sonera ilmoitti suurista henkilöstövähennyksistä. Nyt YLE kertoo: Soneralla suuri tietoliikenneongelma.

tapiolaakso.blogspot.com/200...pykii.html

blog.leevikokko.com/2008/02/...mus-pykii/

foorumi.saabclub.fi/viewtopi...659cb62dba

Lisätty: 29.10.2008 - 21:20

pykki = pykii

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.10.2008 - 22:03

mulle tosta pykii sanasta tulee kaks muuta sanaa mieleen [ minkä anonyymi ja valperi jo sanoikin ] elikkäs pykii = pyyhkii tai pykii = tökkiä/ nykiä. mie itse käytän sanaa pyyhkii jos kysyn just esim. jotta kuis pyhkii? elikkäs kuis sulla menee? sori että mie tuolla kummastelin siun pykii sanaasi, hih se vaan kuulosti miun mielest hassulta. mutta mitä kauemmin sitä sanaa hokee ja nuita muitakin niin kaikki alkaa kuulostamaan hassulta, tämmönen mä oon haen sanoista hassuja juttuja hekoti heh hee. :D

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.10.2008 - 00:01

Pykiä = tulla haavaumia.
Kuinka haavat jaksavat

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.10.2008 - 07:02

...wazzup kuullostaa hiukan samalta...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.10.2008 - 09:05

Sanahirviö - en ole koskaan kuullut.