Miksi sali nauroi?

Suomi sai haluamansa vakuudet Kreikka-lainalleen. Nyt sovittu malli on valtiovarainministeri Jutta Urpilaisen mukaan hyvä. Kun ensimmäinen malli hylättiin, keksittiin uusi ja parempi.

Jostain syystä mikään muu maa kuin Suomi ei näitä vakuuksia halua. Kun Luxemburgin Jean-Claude Juncker esitteli asiaa, hän ja koko sali nauroivat.

Miksi sali nauroi? Siinäpä kysymys.

On siis katsottava lähemmin tätä keksintöä. Ehkäpä myös yksityistaloudessa voitaisiin ottaa käyttöön niin sanottu Urpilaisen malli.

Kuvitellaan, että Ville kysyy lainaa Erkiltä viisi tonnia ja lupaa maksaa lainalle korkoa. Erkki suostuu, mutta vaatii vakuuksia. Asiasta neuvotellaan.

Ville haluaa nostaa lainan tasaerin vuosittain. Erkki siis lainaa Villelle tonnin vuodessa viiden vuoden ajan. Ville lupaa maksaa pääoman takaisin 30 vuoden kuluttua.

Erkki ei kuitenkaan luota Villeen vaan haluaa vakuudet. Viimein keksitään keino, miten tyhjätasku Ville voi taata lainansa Erkille.

Sovitaan, että Erkki ei saakaan Villeltä korkoa vaan sen sijaan vakuuspaperin. Kaverit päättävät, että Villen vakuus on käteistä rahaa, joka pannaan pankkiin sulkutilille. Sen lisäksi Erkki antaa Villelle koko lainan kerralla eikä viidessä erässä.

Mutta eihän Villellä ei ole rahaa eikä pankkikaan anna. Mitä siis tehdä?

Ville keksii keinon. Hän nostaa pankista rahat vekselillä ja tallettaa rahat takaisin pankkiin. Vekselin takaajaksi suostuu Erkki. Kun talletus on kunnossa, Erkki lainaa omistaan Ville viisi tonnia, kuten on sovittu.

Kätevää. Ville sai lainansa. Erkki sai vakuutensa. Ja sen lisäksi Erkin nimi löytyy Villen vekselistä.

Jos Ville jättää velkansa Erkille maksamatta, Erkki voi nostaa 30 vuoden kuluttua pankkiin talletetut rahat. Samalla tietysti pankki karhuaa Erkiltä Villen vanhan vekselin.

Erkki mainostaa mainiota vakuusjärjestelyä Teboilin baarissa Kallelle ja kehuu tehneensä hyvät kaupat. Erkki kysyy, voisiko Kallekin laittaa nimensä Villen vekseliin.

Siinä vaiheessa koko baari nauraa.

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 06.10.2011 - 12:02

Havainnollistava rautalankamalli, eiköhän se jokseenkin noin mene. Pelkään kuitenkin, ettei meitä ketään (tietysti kreikkalaisia lukuunottamatta) naurata kun tämä farssi on saatu lopulliseen päätökseen.

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 06.10.2011 - 01:17

En vielä oikein ymmärtänyt miten siinä oikein kävi, mutta varmaan jotain tuon kaltaista.
Kyllä meitäkin vielä joskus ehkä naurattaa, mutta mikä?
www.verkkomedia.org/news.asp...amp;id=458

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.10.2011 - 07:36

Jaa, onko hassumpaa hommaa, kun kansakoulunopettaja vie meidän rahat hamaan tulevaisuuteen.
Itkettää pikemmin. ei naurata.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.10.2011 - 07:36

Niinpä. Kuuntelin eilen sitä samaista asiaa ja en tiennyt itkisikö vai nauraisiko? Todellakin, mihin ollaan menossa, kun päättäjät ovat emähölmöjä. Tästä syntyy vielä sellainen soppa, että sitä ei usko monikaan. Eikös se riittänyt, että Suomi maksoi jo raskaat sotakorvaukset. Kaikista eniten nauravat kreikkalaiset ja Kreikan valtio. Siellä ei asiat korjaannu eikä mikään muutu. Arvatkaa olenko minä vihainen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.10.2011 - 07:53

Nyt olen pihalla,kun lumiukko.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.10.2011 - 08:06

Ei ymmärtänyt ope mitä meni tekemään, laskutaidossa pahasti vikaa.
Jää nähtäväksi millaisia selityksiä saadaan aikaa myöten kuulla.

Lisätty: 06.10.2011 - 10:44

Tuon asian kohdalla luultavasti on "meidän naurut" vähissä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.10.2011 - 08:20

Ihmeiden aika ei olekaan ohi. Olen täyttä ymmärrystä vailla.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.10.2011 - 10:57

Monimutkaiseksi meni vakuuskeitos, hauskuutta tuntuu sen kustannuksella riittävän.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.10.2011 - 11:52

Taitaa nyt kaikki muut Kreikan soppaan osallistuneet nauraa Suomelle. Suomi kun sai vaatimansa vakuudet joita muut eivät edes halunneet.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.10.2011 - 12:55

No Suomi maksaa, tuskin hyötyä ja muistavatkohan 30 vuoden kuluttua... saataviaan, kun konnat ovat vaihtuneet...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.10.2011 - 15:04

Kusetuksen makua.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 06.10.2011 - 20:51

Pitivät varmaankin asiaa hyvänä höynäytyskeinona veronmaksajille.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.10.2011 - 21:33

Ei me tavalliset tallaajat mitään tuohon voida. Ne jotka siellä viisasta leikkii vie Suomen perikatoon. Joku sotaveteraani sanoi silloin kun EU mentiin ,nyt ne antaa tämän valtion vapaaehtoisesti, kun me jouduimme puolustamaan ja kovat rutistukset maksamaan. Että maa säilyi jalkojemme alla.Siellä itkut ja surut koettu ja nyt ne vie vapaasti.Rahat ainakin meni. Oottakaas kohta tiedoitusvälineissä sanotaan ,kansalaiset antoi ja velkaantui valtiolle.Ihmeiden aika ei ole ohitse.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.10.2011 - 19:57

Rahat meni taivaan tuuliin.