Meniköhän se hernekeitto juttu sittenkin näin?

Norjalaisessa muinaistarustossa ukkosenjumala Thor lähetti herneet ihmisille rangaistuksena niskuroinnista. Lohikäärmeiden piti lennättää herneet täyttämään ihmisten vesikaivot, mutta muutamia tippui kömpelöiltä otuksilta maahan. Ihmiset saivat uuden kasvin. Jotta Thor ei olisi niin vihainen, ihmiset omistivat kasvin hänelle ja söivät sitä vain torstaisin Thorin nimikkopäivänä. Mietin tässä vain juuri, miksi ravintoloissa tarjotaan torstaisin (thorsdag) lounaalla hernesoppaa.

Lisätty: 26.09.2011 - 13:29

Ei niin pientä tarua, että toinen puoli ei olisi totta.

Avainsanat: thorsdag

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 26.09.2011 - 20:06

Käymme välillä ystävättäreni luona Norjassa.Hänen miehensä on aito Norjalainen ja nimeltään Tor...Ja ompa muuten kova poika piereskelemään :)

Kysyjän kommentti

Niinpä niin.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Ida
Vastattu: 26.09.2011 - 13:44

Tuo kuulostaa ihan järkevältä selitykseltä siihen miksi torstai on hernekeittopäivä.
Miksei sitä voisi syödä muulloinkin, itse en katso kalenteria kun sitä keitän. Sisäinen viikkokalenteri säätelee sen syöntiä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.09.2011 - 13:48

Vastaavan tarinan olen minäkin joskus kuullut.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.09.2011 - 13:58

Tätä juttua en ole koskaan kuullutkaan... kiva oli taru..
Itse katsoin Thor elokuvan eilen...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.09.2011 - 14:44

Ruotsissa oli ammoisina aikoina hernekeittoa torstaina, Thor on pohjoismainen jumala, mutta en osaa yhdistää noita asioita suoraan, perinnetietous horjuu tuossa kohtaa. Suomessa ruotsinkielisiltä on tullut tapa myös suomenkielisten keskuuteen. Ei ole kovin yleinen torstaipäivän ruoka kyllä nykyään, ei joka torstaina kuitenkaan.
Ruotsalainen hernekeitto tehdään keltaisista herneistä ja on mielestäni miedompaa kuin meikäläinen. Jotenkin keitto liittyy armeijaan... on helppo ruoka joukkoruokailuissa tarjottavaksi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.09.2011 - 15:10

Oli miten oli niin hernekeitto menettelee harvoin syötynä..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.09.2011 - 17:57

Tuo on ihan järkeenkäypä selitys.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.09.2011 - 18:17

No sieltähän se papan lokeroista totuus selvisi hernekeiton historiallekin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.09.2011 - 18:28

Voihan se noinkin olla

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.09.2011 - 21:28

Uskotaan.
Mitähän se itse ukkonen on? Tuli vain mieleen tuosta Girasolin vastauksesta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.09.2011 - 22:32

Täytynee uskoa, kun sen kerroit :)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.09.2011 - 22:53

Donnerwetter(saksal.)- ukonilma Donner-ukkonen
thunderstorm(engl.)- ukonilma thunder-ukkonen
åskväder(ruotsal.)- ukonilma åska-ukkonen
Donnerstag -torstai
thursday-torstai
torsdag-torstai

Muistan kuulleeni,että Ruotsin armeijalle syötettävän hernekeiton herneet liotettiin 2 vrk.;-D

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.09.2011 - 23:31

Sanoisin tuohon näin: Ihmisillä, jotka väittävät, etteivät anna pikkuasioiden häiritä itseään, ei ole koskaan ollut hyttysiä makuuhuoneessaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.09.2011 - 00:25

Siis hernekeitolla ei loppujen lopuksi ollutkaan mitään tekemistä Astridin (Thors) kanssa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.09.2011 - 07:33

Tästä tulikin mieleeni,että pitääkin keittää rokkaa,kun ilmat viilenevät.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.09.2011 - 07:51

fi.wikipedia.org/wiki/Herne Tässä ravintoarvot.