Uskoako tuota?

www.iltasanomat.fi/ulkomaat/...52885.html

Avainsanat: sytytys

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 24.09.2011 - 10:53

Itsesytyntä eli SHC (spontaneous human combustion), jossa ihminen syttyy äkisti palamaan ilman näkyvää syytä on yksi pelätyimmistä rajatiedon osa-alueista. Palo tuntuu saavan alkunsa ihmisen sisältä, eikä suinkaan ulkoa päin eikä vaikuta ympäristöön niin vakavasti. Muilla eläimillä tätä ei ole koskaan tavattu, eikä lääkettieteellisesti paljoa keskusteltu eikä tutkittu, koska sen paradoksit tekevät siitä teoriittisesti mahdottoman tapauksen. Ristiriitana tässä on, että ei tunneta keinoa, miten ihmiskudos voi kehittää niin valtavan lämpötilan, että se mahdollistaa melkein täydellisen ruumiin palamisen ja silti jättää ympäristön lähes vahingottomattomaksi.

Vaikka ihminen valettaisiin jollain herkästi syttyvällä aineella, sekä vielä juotettaisiin täyteen ainetta, ja sen jälkeen tuikattaisiin liekkeihin, niin sekään ei riitä polttamaan ihmisruumista niin täydellisesti, kuin nämä itsesytyntä tapaukset, joista usein jää jäljelle vain käsi, jalka tai vastaava. Silminnäkijä kuvauksien mukaan ihminen ei pala suurella ja keltaisella/oranssilla liekillä, vaan pienellä ja sinisellä liekillä. Tapauksista on myös selvitty hengissä, jotkut harvat ovat menettäneet vain käden tai jalan.

Koska itsesytynnälle ei ole tieteellistä selitystä se luokitellaan paranormaaliksi ilmiöksi. Sen aiheuttajiksi on esitetty soluissa olevan hapen ja vedyn syttymistä, tieteelle tuntemattomia hiukkasia ja aineetonta tekijää, eli niin sanottua kundaliinienergiaa. Happi ja vety eivät kuitenkaan ole soluissa sellaisessa muodossa, että ne voisivat syttyä. Yksi selitys myös on niin sanottu “kynttiläsydänefekti, jossa ruumiin rasva toimii polttoaineen tapaan ja vaatteet “sydämenä”. Kun iho palaa puhki, niin sula rasva valuu ulos ja pitää liekkiä yllä joka mahdollistaa ruumiin täydellisen palamisen.

paranormaaliblogi.files.word...01/shc.jpg

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 24.09.2011 - 09:12

Oli tietysti niin "holisoitunut" että räjähti!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.09.2011 - 09:17

Taitaa mennä niiden selittämättömien asioiden piikkiin. Oishan tuo mielenkiintoista vaikka oikein itseensä kyllästyneen polttaa kroppansa tuhkaksi tuuleen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.09.2011 - 09:48

Uskomaton juttu,en tiedä uskoa vai ei...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.09.2011 - 11:43

Minä en usko yliluonnollisuuksiin. Kyllä se kipinä jostain on tullut.
Monen taskussa ovat kaasusytkät sytyttäneet vaatteet. Tässä ei liene siitä kysymys. Ehkä kyseessä on murha? Moni murhaaja polttaa uhrinsa hävittääkseen todisteet.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.09.2011 - 12:07

Höpö,höpö...Millainen testamentti miehellä?Lähisukulaiset,naapurit yms.tutkittu?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.09.2011 - 13:18

Mystinen juttu.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.09.2011 - 13:22

Joopa joo, uskoo ken tahtoo.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.09.2011 - 16:19

Minä uskon, että myös yliluonnollisuutta on olemassa. Ei me ihmiset maailman napoja olla ja kaiken
hallitsijoita.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.09.2011 - 16:23

Suomalainen ei usko ennenkuin näkee...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.09.2011 - 16:27

Ihmisen täytyy olla sisäiseti niin säköinen, että on vaara palamiseen.Toisilla nousee sähköisyydestä tukka pystyn ja muutkin karvat. SE viittaa sähköistymiseen. Yksilöllistä.Toiset voi huonosti ukonilman aikana.Joku mystisyys tuonkin selittää. Mutta onneksi ei kovinkaan yleinen ilmiö,.Kun ajatelee kuinka paljon ihmisä on.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 25.09.2011 - 19:37

Olen kuullut vastaavista joskus aiemminkin. Jotenkin siinä taisi käydä niin, että ihmisen omat kaasut syttyivät. Näin ainakin muistelen, en ole varma.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.09.2011 - 09:20

Kaikkea sitä lukee, mutta uskoakko...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.09.2011 - 20:06

En tiedä, aika utopiselle kuulostaa.